15 December 2013, 22:32
oudevolvo schreef:In de blogpost "Wrap-up dossier vrijstelling oldtimer wegenbelasting" die ik samen met Bartwillem schreef staat ook wel het een en ander alsmede in de discussie in de reacties daaronder. Een goede bron is het STREAM (Studie naar TRansport Emissies van Alle Modaliteiten) rapport.
In dat rapport staat ondermeer een LCA.
Daaruit is op te maken dat voor een auto de gebruiksfase voor 80% van de milieubelasting zorgt en de productie circa 11%
[ATTACH=CONFIG]1866[/ATTACH]
Ik ga hem lezen, maar ben kritisch. Zoals al gezegd maakt het wel verschil of een auto die nu gemaakt wordt die 11% bepaald bij zn productie (stel dat dat klopt) of die ouwe auto die dat 30 of 40 jaar geleden(veel met de hand) in elkaar geschroefd werd. De LCA's daartussen zouden weleens een fors verschil kunnen maken. . Die waren toen niet bedoeld voor 30 a 40 jaar en de auto's van nu zeker niet meer dan 15 jaar.... En ja, wat is waarheid? Met berekeningen kan veel gemanipuleerd worden. Interessante discussie trouwens!
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.