15 December 2013, 21:24
Volvo 142 B23 schreef:Vier jaar met g3 gereden. Is niet waar.
Lpg heeft een lagere warmteinhoud dan benzine en levert dus minder energie per liter.
Om de auto voort te bewegen is wel eenzelfde hoeveelheid energie nodig dus dat verbruik zal omhoog moeten.
G3 is ook geen lpi, waarbij het verbruik nog steeds hoger is, maar het vermogen gelijk blijft door het koelend effect van verdampende lpg in het inlaattraject.
Dat is wat alle gasboeren roepen, maar ik moet zeggen: de auto's met G3 die ik gereden heb zopen wel wat meer dan wanneer ze op benzine reden.

@ Arjan: goede berekening, dat is dan ook weer duidelijk.

Wat betreft de productie van een nieuwe tegenover een gebruikte: dat is erg lastig vergelijken. Zo is een Ford Ka of Focus na een jaar of 8-9 al gigantisch roestig en belanden ze vaak al op de sloop, maar worden deze natuurlijk wel deels recycled. In nieuwe auto's wordt sowieso veel recycled kunststof gebruikt, iets wat vroeger niet gedaan werd. En met de roestwering van tegenwoordig zou een auto in theorie veel langer mee moeten gaan. Aan de andere kant: vaak is het de electronica dat faalt en dat zorgt er weer voor dat er ook relatief jonge auto's op de sloop belanden omdat men geen zin had in een dure electronica-reparatie (of nog erger: men wist niet dat het aan de electronica lag). Kilometrages spelen ook mee, evenals verdere milieu-belastingen zoals materiaal van lakken enz enz. Nu is het natuurlijk wel zo dat hetgene dat rondrijdt al geproduceerd is.

