15 December 2013, 20:38
Tja, er zijn verschillende soorten uitstoot die allen op een andere manier schadelijk zijn.
CO2: De bekendste, een mondiaal probleem en het aanpakken hiervan werkt dus ook alleen mondiaal. Lokaal geen issue. Wel lekker makkelijk omdat je het redelijk makkelijk uit kan rekenen uit het (al dat niet op realistische wijze bepaalde) laboratoriumbrandstofverbruik.
CO: Alleen een probleem als je je auto in de woonkamer laat draaien met de deuren dicht. (en evt natuurlijk met de APK)
NOx en fijnstof zijn zaken die lokaal een probleem opleveren in bijv stedelijke gebieden. Vandaar ook dat milieuzones (+ daaraan verbonden Duitse stickers) gericht zijn op roetfilterloze diesels en katalysatorloze benzineauto's. Per 2015 moeten steden aan strenge Europese eisen voor NOx en fijnstofconcentraties voldoen, vandaar dat nu allerlei milieuzone-achtige maatregelen genomen worden.
CO2: De bekendste, een mondiaal probleem en het aanpakken hiervan werkt dus ook alleen mondiaal. Lokaal geen issue. Wel lekker makkelijk omdat je het redelijk makkelijk uit kan rekenen uit het (al dat niet op realistische wijze bepaalde) laboratoriumbrandstofverbruik.
CO: Alleen een probleem als je je auto in de woonkamer laat draaien met de deuren dicht. (en evt natuurlijk met de APK)
NOx en fijnstof zijn zaken die lokaal een probleem opleveren in bijv stedelijke gebieden. Vandaar ook dat milieuzones (+ daaraan verbonden Duitse stickers) gericht zijn op roetfilterloze diesels en katalysatorloze benzineauto's. Per 2015 moeten steden aan strenge Europese eisen voor NOx en fijnstofconcentraties voldoen, vandaar dat nu allerlei milieuzone-achtige maatregelen genomen worden.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km