15 December 2013, 20:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 December 2013, 20:24 door Volvo 142 B23.)
BartJu schreef:Even terug naar wat is vervuiling en wat is schoon:
een MB S600 met 5.5 liter V12 braakt heel wat CO2 uit (230 gram/km; 1 liter Euro 98 op 5 a 6 km energielabel G), maar krijgt wel eenDuitse groene sticker.
Onze (inmiddels afgevoerde) Bora TDI uit 2000 deed 1 op 20 op diesel, 139 gram CO2 per km. Maar geen groen Umweltsticker, want vies.
CO2 wordt kennelijk niet als vervuilend gezien. NOx en fijnstof wel.
Moraal van dit verhaal: je moet ook in deze discussie een onderscheid maken tussen zuinigheid/energie-efficientie vs slurpers en schone uitlaatgassen vs vervuilend.
Of korter: wat je uitblaast en hoeveel zijn twee losse zaken (voor de regelgevers iig).
Dat ondersteund mijn argument dat het milieu een drogreden is. Want er word hier (en in Den Haag) alleen gebabbeld over CO2.
In de scheepvaart is men jaren bezig geweest om brandstofverbruik terug te dringen. Uitstoot van deeltjes, niemand keek ergens naar.
Sinds tien jaar gaat het verbruik van de scheepsdiesels weer wat omhoog. Om de uitstoot van andere schadelijke stoffen wat te drukken. In auto's is men echter alleen nog maar bezig om zo weinig mogelijk C'tjes te verbranden.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014