15 December 2013, 19:52
Arjan, eindelijk een degelijk antwoord! zat al met gekromde tenen te lezen, maar je bespaart me het opstellen van een soortgelijk antwoord..
In ieder geval met de juiste termen (H moleculen bestaan niet. dat zijn atomen, of zo je wilt, protonen).
Overigens is Wikipedia fantastisch, maar je moet wel zelf nadenken en je afvragen of het klopt. Net als met de meeste andere info-bronnen.
De engelse versie is trouwens over het algemeen een stuk helderder en beter onderbouwd.
Even terug naar wat is vervuiling en wat is schoon:
een MB S600 met 5.5 liter V12 braakt heel wat CO2 uit (230 gram/km; 1 liter Euro 98 op 5 a 6 km energielabel G), maar krijgt wel eenDuitse groene sticker.
Onze (inmiddels afgevoerde) Bora TDI uit 2000 deed 1 op 20 op diesel, 139 gram CO2 per km. Maar geen groen Umweltsticker, want vies.
CO2 wordt kennelijk niet als vervuilend gezien. NOx en fijnstof wel.
Moraal van dit verhaal: je moet ook in deze discussie een onderscheid maken tussen zuinigheid/energie-efficientie vs slurpers en schone uitlaatgassen vs vervuilend.
Of korter: wat je uitblaast en hoeveel zijn twee losse zaken (voor de regelgevers iig).
In ieder geval met de juiste termen (H moleculen bestaan niet. dat zijn atomen, of zo je wilt, protonen).
Overigens is Wikipedia fantastisch, maar je moet wel zelf nadenken en je afvragen of het klopt. Net als met de meeste andere info-bronnen.
De engelse versie is trouwens over het algemeen een stuk helderder en beter onderbouwd.
Even terug naar wat is vervuiling en wat is schoon:
een MB S600 met 5.5 liter V12 braakt heel wat CO2 uit (230 gram/km; 1 liter Euro 98 op 5 a 6 km energielabel G), maar krijgt wel eenDuitse groene sticker.
Onze (inmiddels afgevoerde) Bora TDI uit 2000 deed 1 op 20 op diesel, 139 gram CO2 per km. Maar geen groen Umweltsticker, want vies.
CO2 wordt kennelijk niet als vervuilend gezien. NOx en fijnstof wel.
Moraal van dit verhaal: je moet ook in deze discussie een onderscheid maken tussen zuinigheid/energie-efficientie vs slurpers en schone uitlaatgassen vs vervuilend.
Of korter: wat je uitblaast en hoeveel zijn twee losse zaken (voor de regelgevers iig).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005