15 December 2013, 19:19
Van Wikipedia ben ik niet zo'n fan, zeker niet zo'n ononderbouwde zin als op de aangehaalde pagina en al helemaal niet om mensen op een forum mee te proberen te overtuigen. Wikipedia wordt ook volgeschreven door mensen die een klok hebben horen luiden... Ben dus zelf maar eens aan het rekenen geslagen:
LPG is een mengsel van propaan en butaan, dit zijn koolstofketens met 3 of 4 C-atomen, mengverhouding hangt af van buitentemperatuur. Dichtheid propaan ~0,51 kg/L, 44 g/mol en 3 C-atomen per mol. Butaan ~0,58 kg/L, 58 g/mol en 4 C-atomen per mol. Voor zowel propaan als butaan kom je dus op ~68 mol C per kg. Uitgaande van 50%wt propaan kom je op 0,55 kg LPG/L. Dit betekent dus 37 mol C per L LPG.
Benzine is C4-C12 mengsel met aardig wat aromatische en vertakte ketens, 14 g per mol C-atomen lijkt me dus wel een aardige schatting. De dichtheid is 0,72 kg/L. Per liter benzine is dus 51 mol C aanwezig.
Ik ga er even vanuit dat alle C in CO2 wordt omgezet (rest CO), dan komen we met 44 g/mol CO2 op 1,6 kg CO2 per liter LPG en op 2,2 kg CO2 per liter benzine. Lagere CO2 uitstoot klopt dus wel maar heeft wat mij betreft niks met efficiëntie of vollediger verbranding te maken, puur met de lagere dichtheid van LPG.
Zelfs als de LPG auto dus 20 procent extra verbruikt (daar komt de iets lagere energie-inhoud van LPG om de hoek kijken) zul je per km dus nog minder CO2 uitstoten met je LPG auto.
CO uitstoot van een LPG auto zal wat lager zijn omdat de verbranding vollediger is door de hogere temperatuur. NOx lijkt me duidelijk, wat dat betreft zijn ongeregelde LPG installaties een drama. Fijnstof wordt vooral uitgestoten door diesels, de ongezondste variant (kleiner dan 2,5 micrometer) daarvan door de auto's met roetfilters. Gelukkig is dat wat lastiger te meten dus daarvan kunnen we net doen of het niet bestaat.
LPG is een mengsel van propaan en butaan, dit zijn koolstofketens met 3 of 4 C-atomen, mengverhouding hangt af van buitentemperatuur. Dichtheid propaan ~0,51 kg/L, 44 g/mol en 3 C-atomen per mol. Butaan ~0,58 kg/L, 58 g/mol en 4 C-atomen per mol. Voor zowel propaan als butaan kom je dus op ~68 mol C per kg. Uitgaande van 50%wt propaan kom je op 0,55 kg LPG/L. Dit betekent dus 37 mol C per L LPG.
Benzine is C4-C12 mengsel met aardig wat aromatische en vertakte ketens, 14 g per mol C-atomen lijkt me dus wel een aardige schatting. De dichtheid is 0,72 kg/L. Per liter benzine is dus 51 mol C aanwezig.
Ik ga er even vanuit dat alle C in CO2 wordt omgezet (rest CO), dan komen we met 44 g/mol CO2 op 1,6 kg CO2 per liter LPG en op 2,2 kg CO2 per liter benzine. Lagere CO2 uitstoot klopt dus wel maar heeft wat mij betreft niks met efficiëntie of vollediger verbranding te maken, puur met de lagere dichtheid van LPG.
Zelfs als de LPG auto dus 20 procent extra verbruikt (daar komt de iets lagere energie-inhoud van LPG om de hoek kijken) zul je per km dus nog minder CO2 uitstoten met je LPG auto.
CO uitstoot van een LPG auto zal wat lager zijn omdat de verbranding vollediger is door de hogere temperatuur. NOx lijkt me duidelijk, wat dat betreft zijn ongeregelde LPG installaties een drama. Fijnstof wordt vooral uitgestoten door diesels, de ongezondste variant (kleiner dan 2,5 micrometer) daarvan door de auto's met roetfilters. Gelukkig is dat wat lastiger te meten dus daarvan kunnen we net doen of het niet bestaat.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km