15 December 2013, 17:18
Arjan. schreef:Prima, goed idee. Zou je het laatste stuk over milieuvriendelijkheid van oldtimers op LPG kunnen verplaatsen naar een nieuw/bestaand draadje? Dan kunnen we hier verder over de regeringsplannen (die toch niet zoveel met milieu danwel geld ophalen te maken hebben)Het gaat erom hoeveel ervan overblijft, en dat is bij LPG gewoon simpelweg lager. Het fijne weet ik er niet van, ik ben geen chemicus, maar de enige verklaringen die ik kan geven is dat LPG beter verbrandt dan benzine, of dat de samenstelling gewoon anders is. Meer brandstof = meer CO2 geldt kennelijk dus niet. E.e.a. valt terug te lezen op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lpg_(brandstof)) en tig sites van de LPG-fabrikanten/belangenclubs/enz. Ook onafhankelijk onderzoek toont aan dat LPG een lagere CO2-uitstoot heeft. Helaas geldt dat voor NOx niet (zie ook Wikipedia).
Minder CO2 overblijft? Waar wordt dit in omgezet dan? Heb niet het idee dat je koolwaterstoffen verder kunt verbranden dan tot CO2. Uit meer brandstof komt meer CO2. Het enige wat je daaraan kunt doen is minder rijden of een zuinigere auto kopen.