7 December 2013, 09:25
Idd, kijk even bij Timen Smit
Citaat:Zo als bekend komt bij een klepplaatdikte van 3.30 mm de cilinderkop in de gevaren zone. Volvo zegt dan ook dat de kop is uitgesteld. Remedie is dan toch dunnere plaatjes monteren. Waar je dan op moet letten is dat de rand van de nokvolger nog iets hoger ligt dan het klepstelplaatje. Ligt het plaatje dieper dan wordt de nok van de nokkenas beschadigd. Helaas is het zo dat de tolerantie op de diepte nog al eens verschilt per nokvolger. Soms raakt de nokkenas al bij 3.20 Minimaal 3.30 heeft Volvo denk ik niet voor niets aangegeven. Dus dunner dan 3.30 dan wordt het opletten.
En zo leert de ervaring bij klepspelingen minder dan 0.30 gaat de slijtage excessief. Een echte verklaring heb ik er niet voor kunnen vinden maar heb het wel ondervonden.
Wist je dat van een z.g uitgestelde cilinderkop waarvan het klepstelplaatje 3.30 mm is. De cilinderkop dan nog maar voor 30% gesleten is?
Een uitgestelde cilinderkop is dus nog lang niet versleten, de cilinderkop kan over het algemeen nog 2 maal zo lang mee als er nu kilometers mee zijn gereden! Graag geef ik hier uitleg over.