Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Op 3 poten na koprevisie B21A: help?¿?
#1
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem n.a.v. koprevisie, waar ik niet meer uitkom.
B21A motor op LPG
BW35 automaat

Even wat voorgeschiedenis (reden van revisie):
Onze prachtige oranje 244 lekte olie bij het leven, vooral tijdens snelwegritten...
15w40 halfsyntheet --> 60km lang 100km/u betekende 0,5l olie bijvullen.
Op advies van Dries Bakkenes er toen 20w50 mineraal in gegooid, dat zou de lekkage i.i.g minder maken, maar hij kon niet beloven dat het dan was opgelost. Dat klopte: niet opgelost, want:
20w50 mineraal --> 60km lang 100km/u betekende 0,33l olie bijvullen.
Alles tot 80km/u was geen probleem. 500km in 2 dagen op N-wegen en hij verloor geen druppel. Maar de rest van je autobezit alles op N-wegen is niet werkbaar... Ik hoef geen 130, maar 100 zou ook al fijn zijn.

Verder is de straat redelijk besmeurd door de lekkages, dus ik besloot er wat aan te doen.

1) alle pakkingen en keerringen vervangen (behalve achterste krukaskeerring, die vervang ik als ik het vlieg-/turbinewiel ga vervangen, want de starterkrans is beschadigd);
2) kop schoon gespoten met hogedruk stoomreiniger, kop gevlakt (5/100e), kleppen gereinigd en ingeslepen, kleppen gesteld op 0.30-0.40 (elke klep is door 2 personen met voelermaat gecheckt), 4 nieuwe klepsteelrubbers (met dat veerringetje) op de grootste klep (ben ff kwijt of dat in/uitlaat is, maar hij zit op de goede);
3) andere bobine geprobeerd, andere bobinekabel geplaatst (oude was onder de rubberen huls deels gekit?¿), overige bougiekabels doorgemeten, nieuwe bougies: alle cilinders goede blauwe vonk;
4) hij krijgt benzine of LPG (en niet tegelijkertijd), en het handmatige benzinekraantje staat gewoon standaard dicht. Van starthulp gaat ie alleen maar beroerder lopen;
5) nieuw luchtfilter;
6) rotor en verdelerkap zijn mooi schoon, contactjes lichtjes met korrel 600 opgeschuurd. Volgorde bougies is 100% correct: 1-3-4-2. Draairichting rotor is rechtsom/klok mee.
7) Krukas en nokkenas staan 100% op tijd/merkteken;
8) ontsteking staat op tijd (Haynes/Olving zeggen niets over LPG, dus we hebben 7, 10, 12 en 15 graden voorontsteking geprobeerd d.m.v. de stroboscoop, en het drukslangetje los)
9) elektronische ontsteking (weet geen merk, maar voor de koprevisie werkte alles perfect)
10) nieuwe (juiste dikte) bekabeling tussen dynamo, startmotor & accu. Oude was huis/tuin/keukendraad met blauw/bruine aderen en...kroonsteentjes. Alles nu netjes gesoldeerd met krimpkousje erover;

Probleem:
- blok loopt met moeite op 3 poten. Boven de 2000 toeren blijft deze wel lopen, maar ik kan er niet mee rijden (automaat kan je bij stilstand niet op toeren houden)
- kop tikt behoorlijk;

Mogelijke oorzaak waar we zelf aan zitten te denken:
A) bij punt 2 is 1 ding misgegaan: de zwarte rubberen hoedjes (volgens mij alleen tegen het tikken) hebben we niet in de kop gezet.
Reden: In 3 vd 4 tekeningen in de Haynes & Olving, staan deze niet ingetekend. Verder was de kop voor revisie hier ook niet mee uitgevoerd.
De 4e tekening waar de rubberen ringetjes op stonden ingetekend, zag ik helaas vandaag pas...
Maar dan nog: hoe kunnen 8 rubbertjes tegen het tikken ervoor zorgen dat er 1 cilinder niet meewil... Het is alleen een rubbertje tussen de klepsteel en het stelplaatje. Die heeft toch geen drukverlies of iets dergelijks te houden?

B) .... zeg het maar.... Ik ben echt door de opties heen....
Ik zal nog wel wat foto's v/d revisie plaatsen, maar eerst wil ik weer lekker rijden...

Wie helpt me uit de brand?

Alvast bedankt,
groeten
Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord


Berichten in dit topic
Op 3 poten na koprevisie B21A: help?¿? - door ZOAB - 12 August 2013, 23:28
Op 3 poten na koprevisie B21A: help?¿? - door ZOAB - 17 August 2013, 14:52
Op 3 poten na koprevisie B21A: help?¿? - door ZOAB - 17 August 2013, 14:57
Op 3 poten na koprevisie B21A: help?¿? - door ZOAB - 18 August 2013, 19:42
Op 3 poten na koprevisie B21A: help?¿? - door boedr - 13 August 2013, 00:04
Op 3 poten na koprevisie B21A: help?¿? - door Drk - 13 August 2013, 07:21
Op 3 poten na koprevisie B21A: help?¿? - door edwin - 13 August 2013, 10:03
Op 3 poten na koprevisie B21A: help?¿? - door Dopski - 13 August 2013, 10:30

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Raar geluid uit nokkenas (???) na koprevisie Devin de dude 2 608 8 May 2024, 17:39
Laatste bericht: Devin de dude
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 9.273 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.584 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 4.011 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 24.054 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 5.195 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 12.855 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 13.465 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 17.637 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  B21A 4-bak naar B... Automaat hugo 8 7.020 5 September 2016, 18:22
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)