Marc1970 schreef:Vermogen (Kw) = koppel (Nm) * 2 * Pi (3.14) * toerental (omw/sec) (Ws. net als JW's formule, drie maal is scheepsrecht)
Koppel is maar een onderdeel van vermogen, toerental is net zo belangrijk. Op mijn fietsie maak ik makkelijk 140 Nm (door mijn gewicht op de crank te zetten), alleen haal ik hooguit 100 rpm, zodoende weinig vermogen (topsnelheid).
Was het maar zo simpel. Het is eigenlijk gewoon een Heel Lang Verhaal: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/1...t-is-beter
Maar eh, de B21ET van sildejutter loopt wat vreemd, de meeste motoren bereiken hun top pk pas bij hoge rpm's.
Het diagram laat toch echt zien dat eerst de PK's stijgen en naar in hogere toeren weer afnemen maar dan worden "ingehaald"door het koppel". Even op plaatjes gegoogled. De curve van PK en Koppel is niet zo vreemd, veel meer motoren laten dit beeld zien.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio

