27 June 2012, 15:38
Vermogen (Kw) = koppel (Nm) * 2 * Pi (3.14) * toerental (omw/sec) (Ws. net als JW's formule, drie maal is scheepsrecht)
Koppel is maar een onderdeel van vermogen, toerental is net zo belangrijk. Op mijn fietsie maak ik makkelijk 140 Nm (door mijn gewicht op de crank te zetten), alleen haal ik hooguit 100 rpm, zodoende weinig vermogen (topsnelheid).
Was het maar zo simpel. Het is eigenlijk gewoon een Heel Lang Verhaal: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/1...t-is-beter
Maar eh, de B21ET van sildejutter loopt wat vreemd, de meeste motoren bereiken hun top pk pas bij hoge rpm's.
Koppel is maar een onderdeel van vermogen, toerental is net zo belangrijk. Op mijn fietsie maak ik makkelijk 140 Nm (door mijn gewicht op de crank te zetten), alleen haal ik hooguit 100 rpm, zodoende weinig vermogen (topsnelheid).
Was het maar zo simpel. Het is eigenlijk gewoon een Heel Lang Verhaal: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/1...t-is-beter
Maar eh, de B21ET van sildejutter loopt wat vreemd, de meeste motoren bereiken hun top pk pas bij hoge rpm's.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

