In principe geen spectaculaire wijzigingen;
- Intercooler geplaatst om meer zuurstof per eenheid lucht te verkrijgen en uiteraard de inlaat temperatuur te laten dalen.
- Ferritta 3" met minimale tegendruk (tevens pakt de Turbo eerder op door het grotere drukverschil).
- Latere serie Garrett Turbo geplaatst welke eerder opspoelt (begint bij 1800 RPM) en niet inzakt op hogere toeren.
- Ball/ spring Boost Controller (turbodruk gaat tegen het rood aan vanaf 3000 RPM tot ...)
- Snorkel luchtinlaat vervangen voor bredere inlaat.
- Dumpvalve (geen extra vermogen maar turbo pakteerder op bij schakelen en na gas terugnemen)
Bovenstaande is goed voor een plus van 45 PK en 110 NM extra boven de standaard fabrieksopgave. Waarschijnlijk is de winst nog wat hoger omdat de motor behoorlijk wat ervaring heeft opgedaan de afgelopen 31 jaar, je moet rekenen op minimaal 10% verlies?
Tevens moet ik ook aangeven dat de resultaten zijn behaald op LPG (Necamsysteem) ipv benzine wat wellicht nog meer resultaat geeft.
- Intercooler geplaatst om meer zuurstof per eenheid lucht te verkrijgen en uiteraard de inlaat temperatuur te laten dalen.
- Ferritta 3" met minimale tegendruk (tevens pakt de Turbo eerder op door het grotere drukverschil).
- Latere serie Garrett Turbo geplaatst welke eerder opspoelt (begint bij 1800 RPM) en niet inzakt op hogere toeren.
- Ball/ spring Boost Controller (turbodruk gaat tegen het rood aan vanaf 3000 RPM tot ...)
- Snorkel luchtinlaat vervangen voor bredere inlaat.
- Dumpvalve (geen extra vermogen maar turbo pakteerder op bij schakelen en na gas terugnemen)
Bovenstaande is goed voor een plus van 45 PK en 110 NM extra boven de standaard fabrieksopgave. Waarschijnlijk is de winst nog wat hoger omdat de motor behoorlijk wat ervaring heeft opgedaan de afgelopen 31 jaar, je moet rekenen op minimaal 10% verlies?
Tevens moet ik ook aangeven dat de resultaten zijn behaald op LPG (Necamsysteem) ipv benzine wat wellicht nog meer resultaat geeft.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio

