31 May 2012, 01:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 May 2012, 01:18 door BartWillem.)
In principe zijn alle blokken gewoon van Volvo (ook de injecties), maar de volgende blokken zijn uitzonderingen:
- Volvo 66: motorblok van Renault, heeft een distributieketting
- Volvo 240, 740 en 940 diesel: Volkswagen (6-cilinder diesel, in sommige landen als 5-cilinder geleverd ivm fiscale pk's, dan was het blok niet vooruit te branden)
- Volvo 260, 760 en 780-serie: PRV (Peugeot Renault Volvo), deze heeft een distributieketting
- Volvo 340: Renault (ook de latere diesel kwam van Renault), de 1.4 heeft een distributieketting en de 1.7 weer een distributieriem
- Volvo 440/460/480: Renault (ook de latere diesel kwam van Renault)
- Volvo 850, S70/V70 Classic diesel: deze had een dieselblok die van Audi af kwam
- Volvo S40/V40: alle benzines van Volvo zelf, met uitzondering van een aantal 1.8 liters: deze konden van Volvo zelf zijn, of het "beruchte" Mitsubishi GDI-blok. Het is te herkennen aan de motorcode. De diesels zijn van Renault (op zich probleemloze en goede motoren).
- Volvo S80 en V70N tot en met 2000: zelfde dieselblok van Audi, totdat de D5 kwam. De eerste nieuwe type V70 had ook nog 't Audi-blok en werd vanaf modeljaar 2001 vervangen door Volvo's eigen D5.
- S80 en XC90: 8-cilinder van Yamaha
- Volvo S40/V50/C30/S60 nieuw type/V70 nieuw type/V60/S80N/XC60/V40nieuw): zitten veel motorblokken bij die van Ford af komen, met uitzondering van de 5-cilinders benzine en diesel (zijn weer van Volvo zelf).
Ik zal vast nog iets vergeten zijn, maar dit is even snel uit 't blote hoofd.
- Volvo 66: motorblok van Renault, heeft een distributieketting
- Volvo 240, 740 en 940 diesel: Volkswagen (6-cilinder diesel, in sommige landen als 5-cilinder geleverd ivm fiscale pk's, dan was het blok niet vooruit te branden)
- Volvo 260, 760 en 780-serie: PRV (Peugeot Renault Volvo), deze heeft een distributieketting
- Volvo 340: Renault (ook de latere diesel kwam van Renault), de 1.4 heeft een distributieketting en de 1.7 weer een distributieriem
- Volvo 440/460/480: Renault (ook de latere diesel kwam van Renault)
- Volvo 850, S70/V70 Classic diesel: deze had een dieselblok die van Audi af kwam
- Volvo S40/V40: alle benzines van Volvo zelf, met uitzondering van een aantal 1.8 liters: deze konden van Volvo zelf zijn, of het "beruchte" Mitsubishi GDI-blok. Het is te herkennen aan de motorcode. De diesels zijn van Renault (op zich probleemloze en goede motoren).
- Volvo S80 en V70N tot en met 2000: zelfde dieselblok van Audi, totdat de D5 kwam. De eerste nieuwe type V70 had ook nog 't Audi-blok en werd vanaf modeljaar 2001 vervangen door Volvo's eigen D5.
- S80 en XC90: 8-cilinder van Yamaha
- Volvo S40/V50/C30/S60 nieuw type/V70 nieuw type/V60/S80N/XC60/V40nieuw): zitten veel motorblokken bij die van Ford af komen, met uitzondering van de 5-cilinders benzine en diesel (zijn weer van Volvo zelf).
Ik zal vast nog iets vergeten zijn, maar dit is even snel uit 't blote hoofd.
