3 March 2012, 21:45
om het brandstofmengsel te kunnen bekijken is een breedband lambdasonde de enige echte optie. Deze sonde's hebben 5 draden (en een 6-pins stekker). Om deze sensoren goed te laten werken moet er tamelijk precies geregeld worden. Tegenwoordig kun je best goedkoop sets kopen met een sensor, controller en scherm, eventueel zelfs met datalog functie om samen met toerental, turbodruk, etc etc op te slaan wat de motor doet. Dat laatste is handig maar niet zo heel snel nodig als je toch beperkt bent met een mechanisch gas systeem lijkt me. Zon set kost zo 150-300 euro.
een ouder motormanagement, zoals bijvoorbeeld de amerikaanse K-jet, LH-jetronic van de 240 en 940 (gebruikt tm 1998) etc gebruiken een smallband lambdasonde, oftewel sprong-sonde. Deze geeft aan of het mengsel aan de ene of de andere kant (rijk of arm) van het stochiometrische (chemisch correcte) mengsel zit. hoe rijk of hoe arm, dat geeft ie niet aan. Een motormanagement kan uit reactiesnelheden en dankzij de voorgeprogrammeerde gegevens de motor er wel goed mee laten lopen. Als meetinstrument om zelf te gaan afstellen zeer beperkt bruikbaar. Zeg maar onbruikbaar. Heb niet het idee dat iemand die dat aanbeveelt op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen, of was zijn advies gebaseerd op een low-budget aanpak?
Er zijn veel mogelijkheden qua merk. Zelf heb ik er een van http://www.14point7.com, Er zijn veel andere merken. AEM, Zeitronix, techedge, innovative...
De sensor heeft een schroefdraad van m18x1.5 en moet niet te dicht bij de turbo gemonteerd worden, met de punt naar beneden. Zelf heb ik em in het horizontale stuk van de downpipe gezet, steekt omhoog tussen bak en transmissietunnel.
Een dergelijke sensor/controller set is echt super handig. 5-10% verschil in hoeveelheid brandstof maakt al veel uit in trekkracht. Een keer iets stuk draaien voorkomen betaald zich snel terug. Ook foutzoeken wordt gemakkelijker, laatst merkte ik dat de motor niet altijd even goed op de motor wilde remmen. ene keer sterk, andere keer minder goed. Met de wideband sensor zie je direct of het aan het mengsel ligt of iets anders. Was dus een probleem bij de brandstof, bleek de gasklepschakelaar te zijn. Wil niet meer zonder!
een ouder motormanagement, zoals bijvoorbeeld de amerikaanse K-jet, LH-jetronic van de 240 en 940 (gebruikt tm 1998) etc gebruiken een smallband lambdasonde, oftewel sprong-sonde. Deze geeft aan of het mengsel aan de ene of de andere kant (rijk of arm) van het stochiometrische (chemisch correcte) mengsel zit. hoe rijk of hoe arm, dat geeft ie niet aan. Een motormanagement kan uit reactiesnelheden en dankzij de voorgeprogrammeerde gegevens de motor er wel goed mee laten lopen. Als meetinstrument om zelf te gaan afstellen zeer beperkt bruikbaar. Zeg maar onbruikbaar. Heb niet het idee dat iemand die dat aanbeveelt op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen, of was zijn advies gebaseerd op een low-budget aanpak?
Er zijn veel mogelijkheden qua merk. Zelf heb ik er een van http://www.14point7.com, Er zijn veel andere merken. AEM, Zeitronix, techedge, innovative...
De sensor heeft een schroefdraad van m18x1.5 en moet niet te dicht bij de turbo gemonteerd worden, met de punt naar beneden. Zelf heb ik em in het horizontale stuk van de downpipe gezet, steekt omhoog tussen bak en transmissietunnel.
Een dergelijke sensor/controller set is echt super handig. 5-10% verschil in hoeveelheid brandstof maakt al veel uit in trekkracht. Een keer iets stuk draaien voorkomen betaald zich snel terug. Ook foutzoeken wordt gemakkelijker, laatst merkte ik dat de motor niet altijd even goed op de motor wilde remmen. ene keer sterk, andere keer minder goed. Met de wideband sensor zie je direct of het aan het mengsel ligt of iets anders. Was dus een probleem bij de brandstof, bleek de gasklepschakelaar te zijn. Wil niet meer zonder!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni