30 December 2011, 20:59
Doeke Dobma schreef:Heeft iemand toevallig ook een foto van de bedrading? De 240 is van mijn ouders en daar kom ik over een week pas weer. En de betere bekabeling, kan ik dat kant en klaar krijgen bij de automaterialenzaak? Wat ik tot nu toe van jullie begrepen heb gaat het dus om een dikkere plus kabel tussen dynamo en startmotor te plaatsen en een dikkere massakabel tussen dynamo en blok?
ja, die plus en min kabel, zo ongeveer 10 kwadraat kan goed, anders 16 is ook goed als je extra zeker wil zijn. Bij bedrijven in lasapperatuur kun je die dingen goed krijgen, die hebben goede flexibele hittebestendige kabel. Ook iets van een huls er bij zoeken om de boel goed te beschermen, zoals al aangegeven, als het daar doorslijt is het snel afgelopen.
Als je daar toch bent is het vaak een kleine moeite om de laatste (in de olie gesopte) stukjes kabel van het oliedruklampje en het dynamolamphje te vervangen. Uit mn hoofd: dynamo lampje is rode draad, ongeveer 1,5 kwadraat. oliedruklampje is zwart, 1-1,5 kwadraat. schema heb ik niet, het is redelijk duidelijk als je het open hebt. dikke rode draad is plus.
De kabel is denk ik niet kant en klaar te krijgen, soms hebben ze wel kant en klare massakabels, dat wel.
Ik heb een krimptang tot 70 kwadraat en allerlei ringkabelogen, maar ben waarschijnlijk niet in de buurt. Heb zelf ook geen kabel voorradig denk ik.
in prinipe kun je de oude draden ook laten zitten, gewoon goed controleren, kan ook. Als je echt langer blijft rijden met de 240 en je bijvoorbeeld wil dat de ruitenwissers en koplampen het optimaal doen, dan ff nieuwe kabels er door halen. Iets minder het oude auto gevoel :p
![[Afbeelding: 020820111780.jpg]](http://img153.imageshack.us/img153/5571/020820111780.jpg)
in die spiraalslang zitten de kabels.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni