10 November 2011, 23:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 November 2011, 23:34 door jos245.)
Hier is wat info over G3 installaties.
Ik heb eigenlijk nog nooit een Volvo 240 met G3 op kenteken gezien...
[COLOR="#0000FF"]Welke auto's "kunnen op G3" (kenteken) ?
Een G3 installatie kun je vrijwel overal in bouwen, in ieder geval in alle auto's met multipoint injectie (behalve direct ingespoten zoals GDI en FSI), maar de "G3" code op het kenteken is een puur administratieve kwestie. Dat een bepaalde auto "niet op G3 kan" betekent meestal dus niet dat je er geen G3 installatie in kan bouwen, maar alleen dat je de bijbehorende korting op de motorrijtuigenbelasting niet krijgt !!
Vroeger moest elke combinatie auto+installatie een aparte G3 typegoedkeur hebben om G3 op het kenteken te kunnen krijgen. Zo'n goedkeuring is er dus alleen voor 'volumemodellen', van een simpele Astra tot bv. Volvo 960 en 940 LPT. In alle andere gevallen werd je altijd in het "G" (= G1+G2) hokje geschoven, ook al voldeed je auto aan alle eisen en had je er een G3 installatie in gezet. Tegenwoordig zijn de regels iets soepeler: nu kan elke auto die (op benzine!) aan de EU94/12 emissienorm voldoet, G3 op het kenteken krijgen. Mits de (universele) installatie die erin gebouwd wordt aan de G3 norm voldoet natuurlijk. Dus zowel de installatie als de auto moeten aan bepaalde emissie eisen voldoen om in aanmerking te komen voor G3-korting!
Als er voor een bepaalde auto niet geregistreerd is dat-ie aan de EU94/12 emissienorm voldoet, kun je geen G3 merkje op het kentekenbewijs krijgen, ook al ga je op je kop staan. Mocht je kunnen aantonen dat je auto wel aan EU94/12 voldoet (bijvoorbeeld doordat de auto tot en met bestelnummer van de injectiecomputer identiek is aan een later bouwjaar, of als er een ander autotype is met identieke motor waar wel een EU94/12 goedkeuring voor geregistreerd is), kun je dat door de RDW in het kentekenregister laten aanpassen. Wel moet je dan een verklaring van de importeur hebben. Het gaat dus om typegoedkeuring, APK-normen zoals de viergastest doen niet ter zake!
Ja maar, auto X staat wel op G3 en volgens jouw verhaal kan dat helemaal niet!
Soms is dat een auto waarvoor zo'n "oude" G3-typegoedkeuring bestaat (bv. Volvo 960). Die blijven geldig en als jij zo'n auto hebt kan daar dus nog steeds G3 in. In alle andere gevallen heeft een inbouwstation een "foutje" gemaakt, met of zonder aanhalingstekens. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van het inbouwstation om te controleren of een auto voor G3-korting in aanmerking komt. De RDW voert alleen steekproeven uit. Er rijden dus genoeg uitzonderingen rond die eigenlijk niet kunnen...
Tot slot: vraag je ook even af hoe belangrijk die G3 korting nou helemaal is. Zo idioot hoog is-ie nou ook weer niet, en zelfs zonder die korting blijft LPG al gauw goedkoper dan een vergelijkbare diesel of benzine wagen. Dus til er niet te zwaar aan.
(bron: LPG FAQ Dutch)[/COLOR]
Ik heb eigenlijk nog nooit een Volvo 240 met G3 op kenteken gezien...
[COLOR="#0000FF"]Welke auto's "kunnen op G3" (kenteken) ?
Een G3 installatie kun je vrijwel overal in bouwen, in ieder geval in alle auto's met multipoint injectie (behalve direct ingespoten zoals GDI en FSI), maar de "G3" code op het kenteken is een puur administratieve kwestie. Dat een bepaalde auto "niet op G3 kan" betekent meestal dus niet dat je er geen G3 installatie in kan bouwen, maar alleen dat je de bijbehorende korting op de motorrijtuigenbelasting niet krijgt !!
Vroeger moest elke combinatie auto+installatie een aparte G3 typegoedkeur hebben om G3 op het kenteken te kunnen krijgen. Zo'n goedkeuring is er dus alleen voor 'volumemodellen', van een simpele Astra tot bv. Volvo 960 en 940 LPT. In alle andere gevallen werd je altijd in het "G" (= G1+G2) hokje geschoven, ook al voldeed je auto aan alle eisen en had je er een G3 installatie in gezet. Tegenwoordig zijn de regels iets soepeler: nu kan elke auto die (op benzine!) aan de EU94/12 emissienorm voldoet, G3 op het kenteken krijgen. Mits de (universele) installatie die erin gebouwd wordt aan de G3 norm voldoet natuurlijk. Dus zowel de installatie als de auto moeten aan bepaalde emissie eisen voldoen om in aanmerking te komen voor G3-korting!
Als er voor een bepaalde auto niet geregistreerd is dat-ie aan de EU94/12 emissienorm voldoet, kun je geen G3 merkje op het kentekenbewijs krijgen, ook al ga je op je kop staan. Mocht je kunnen aantonen dat je auto wel aan EU94/12 voldoet (bijvoorbeeld doordat de auto tot en met bestelnummer van de injectiecomputer identiek is aan een later bouwjaar, of als er een ander autotype is met identieke motor waar wel een EU94/12 goedkeuring voor geregistreerd is), kun je dat door de RDW in het kentekenregister laten aanpassen. Wel moet je dan een verklaring van de importeur hebben. Het gaat dus om typegoedkeuring, APK-normen zoals de viergastest doen niet ter zake!
Ja maar, auto X staat wel op G3 en volgens jouw verhaal kan dat helemaal niet!
Soms is dat een auto waarvoor zo'n "oude" G3-typegoedkeuring bestaat (bv. Volvo 960). Die blijven geldig en als jij zo'n auto hebt kan daar dus nog steeds G3 in. In alle andere gevallen heeft een inbouwstation een "foutje" gemaakt, met of zonder aanhalingstekens. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van het inbouwstation om te controleren of een auto voor G3-korting in aanmerking komt. De RDW voert alleen steekproeven uit. Er rijden dus genoeg uitzonderingen rond die eigenlijk niet kunnen...
Tot slot: vraag je ook even af hoe belangrijk die G3 korting nou helemaal is. Zo idioot hoog is-ie nou ook weer niet, en zelfs zonder die korting blijft LPG al gauw goedkoper dan een vergelijkbare diesel of benzine wagen. Dus til er niet te zwaar aan.
(bron: LPG FAQ Dutch)[/COLOR]