5 November 2011, 21:24
De B23E in mijn Volvo 244 GLE zou officieel 136 PK moeten hebben. Toch is hij een stuk langzamer dan mijn Volvo Amazon met een B20 met iets van 82 PK nominaal. Ik dacht dat dit kwam door het verschil in gewicht van de beide auto’s.
Maar goed, ook omdat de motor niet zo mooi stationair loopt en slecht oppakt, werd het tijd voor een compressietest. Alle ontstekingsdelen zijn al vervangen.
Het resultaat van de test:
Cilinder 1= 12,5 bar
Cilinder 2= 11,5 bar
Cilinder 3= 9,5 bar
Cilinder 4= 14,0 bar
Mijn conclusie: De vierde cilinder nog helemaal goed, maar de rest niet.
Klopt die redenatie? Wat hoort de compressie van een B23E te zijn?
Maar goed, ook omdat de motor niet zo mooi stationair loopt en slecht oppakt, werd het tijd voor een compressietest. Alle ontstekingsdelen zijn al vervangen.
Het resultaat van de test:
Cilinder 1= 12,5 bar
Cilinder 2= 11,5 bar
Cilinder 3= 9,5 bar
Cilinder 4= 14,0 bar
Mijn conclusie: De vierde cilinder nog helemaal goed, maar de rest niet.
Klopt die redenatie? Wat hoort de compressie van een B23E te zijn?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl