30 September 2014, 16:33
.. heb ik dat: wil 'de tunnel' niet meer starten :'(
Vanalles bekeken en gecontroleerd, maar nix hoor. Nou, dan de vrienden van de ANWB er maar bij halen. Gelukkig een liefhebber die constateert een gebrek aan vonken. Blijkt dat er onder de rotor een stervormige ring vastgelopen is tegen een nokje aan de rand. Normaliter wordt die 'meegenomen' door een spietje (die we ook nog terugvinden), maar eea draait dus niet meer mee.
De stervormige ring weer in een acceptabeler vorm teruggebogen en de nok waartegen ze was aangelopen ook maar wat teruggebogen. Met wat kunst-en-vliegwerk een nieuw spietje 'gemaakt' en de boel weer dichtgebouwd. Helaas wilde ze niet meer starten - ook niet na wat heen-en-weer gedraai van de onsteking; ze kwam (net) niet vroeg genoeg te staan om aan te slaan.
De simpelste oplossing lijkt me om de hele onsteking uit het blok te tillen en ÃÃn tand te verdraaien (om ze (net wel) vroeg genoeg te kunnen verdraaien) en vrolijk te blijven sturen.
Dan knaagt er echter wel de vraag: waarom is het ding vastgelopen en in hoeverre was dat toeval of slijtage? Is er meer aan de hand en moet ik eea grondiger analyseren/onderzoeken om herhaling te voorkomen? Zou ik met een andere onsteking het probleem hebben verholpen (en wat is je advies mbt conventioneel vs electronisch)?
(de naam is ontstaan na de 1e x rijden in de 1980 245 vw de tunnelvisie die ik kreeg toen ik in de binnenspiegel keek :-D )
Vanalles bekeken en gecontroleerd, maar nix hoor. Nou, dan de vrienden van de ANWB er maar bij halen. Gelukkig een liefhebber die constateert een gebrek aan vonken. Blijkt dat er onder de rotor een stervormige ring vastgelopen is tegen een nokje aan de rand. Normaliter wordt die 'meegenomen' door een spietje (die we ook nog terugvinden), maar eea draait dus niet meer mee.
De stervormige ring weer in een acceptabeler vorm teruggebogen en de nok waartegen ze was aangelopen ook maar wat teruggebogen. Met wat kunst-en-vliegwerk een nieuw spietje 'gemaakt' en de boel weer dichtgebouwd. Helaas wilde ze niet meer starten - ook niet na wat heen-en-weer gedraai van de onsteking; ze kwam (net) niet vroeg genoeg te staan om aan te slaan.
De simpelste oplossing lijkt me om de hele onsteking uit het blok te tillen en ÃÃn tand te verdraaien (om ze (net wel) vroeg genoeg te kunnen verdraaien) en vrolijk te blijven sturen.
Dan knaagt er echter wel de vraag: waarom is het ding vastgelopen en in hoeverre was dat toeval of slijtage? Is er meer aan de hand en moet ik eea grondiger analyseren/onderzoeken om herhaling te voorkomen? Zou ik met een andere onsteking het probleem hebben verholpen (en wat is je advies mbt conventioneel vs electronisch)?
(de naam is ontstaan na de 1e x rijden in de 1980 245 vw de tunnelvisie die ik kreeg toen ik in de binnenspiegel keek :-D )
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.