21 October 2011, 18:21
De voorste deksel heb ik zelf al eens uitgedraaid (op een zware kolomboor met een speciale instelbare "kotterboor", maar wil het de volgende keer met een instelbare frees doen, op een draaibank moet het natuurlijk ook kunnen). De achterste wil ik ook eens doen, maar nog niet gedaan. De B21 versie achteren heeft, zoals al geschreven, twee extra gaten voor paspennen, maar past voor de rest op een B20. Zover ik mij herinner is bij de originele achterste deksels voor de simmerring geen rand aan de binnendiameter aanwezig, dus zijn volledig op de diameter van de simmerring uitgedraaid. Daardoor hoeft hij ook geen olieafloopgat (olie kan meteen naar achteren weg). Voordeel hiervan: men kan de simmerring op de diepte plaatsen waar de krukas het gladste is. Vilt moet genoeg olie gedrenkt zijn anders verbrandt het, de simmerring krijgt genoeg olie met de rondspattende olie. Gecentreerd wordt het deksel normaal met een speciaal gereedschap (simmerring wordt erna geplaatst), maar als de karterpan ervanaf is gaat het makkelijker: simmerring in deksel plaatsen en samen over het krukasuiteinde schuiven: de druk van de simmerring centreerd het deksel vanzelf (wel voorzichtig vastdraaien, anders verschuift het deksel eventueel). Wat dan meestal opvalt is dat de onderkant van het deksel niet geheel vlak met de onderkant van het blok is, maar dat is als het niet erg veel is dit geen probleem vanwege de redelijk dikke pakking (anders wat vloeibare pakking erbij). De oranje simmerringen zijn goedkoper maar van iets mindere kwaliteit dan de andere.