12 October 2011, 16:12
Ik heb over de veren al een draadje gestart, maar de vraag is wat complexer geworden ....
Het gaat (nog steeds) om mijn 740 GLE '86 met een 70L LPG tank boven de achteras.
Er zitten orginele veren onder en hulpveren.
Volgens een bevriende garage houder deint ie veel te veel, en dus schokdempers.
De wagen blijft niet na stuiteren, maar wil inderdaad wel makkelijk in en uit ...
Als ik de auto belaad, gaat ie aardig omlaag (4 man + bagage).
Bij het nemen van een drempeltje ofzo wil ie inderdaad aardig in gaan.
Met de caravan er achter moet ik ongeveer stapvoets over elk obstakel heen, omdat ik anders met de dissel van de caravan aan de grond zit.
Wat zet ik er nu onder?
Zal de auto minder door zakken met nieuwe dempers?
Vangen nieuwe dempers dus ook de beweging op als je na een drempel "weer land" ?
Er zijn gas en olie dempers, van verschillende merken .....
In acht genomen dat ik een arme sloeber ben, en dus rustig mijn portemonnee om kan keren (toch leeg), wat kan ik nou het beste aanschaffen om dit probleem de wereld uit te helpen?
Welke demper, is de een stugger dan de ander?
Ook stuggere veren, of dat zo laten?
Het gaat (nog steeds) om mijn 740 GLE '86 met een 70L LPG tank boven de achteras.
Er zitten orginele veren onder en hulpveren.
Volgens een bevriende garage houder deint ie veel te veel, en dus schokdempers.
De wagen blijft niet na stuiteren, maar wil inderdaad wel makkelijk in en uit ...
Als ik de auto belaad, gaat ie aardig omlaag (4 man + bagage).
Bij het nemen van een drempeltje ofzo wil ie inderdaad aardig in gaan.
Met de caravan er achter moet ik ongeveer stapvoets over elk obstakel heen, omdat ik anders met de dissel van de caravan aan de grond zit.
Wat zet ik er nu onder?
Zal de auto minder door zakken met nieuwe dempers?
Vangen nieuwe dempers dus ook de beweging op als je na een drempel "weer land" ?
Er zijn gas en olie dempers, van verschillende merken .....
In acht genomen dat ik een arme sloeber ben, en dus rustig mijn portemonnee om kan keren (toch leeg), wat kan ik nou het beste aanschaffen om dit probleem de wereld uit te helpen?
Welke demper, is de een stugger dan de ander?
Ook stuggere veren, of dat zo laten?
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......