11 February 2006, 17:01
koppel en pk's is altijd lastig uitleggen, maar je kunt het vergelijken met een straal water uit een kraan:
de hoeveelheid water die uit de kraan stroomt zijn de pk's
de kracht van de waterstraal is het koppel (in newton meters)
30nm verschil is een heleboel, waardoor je met een 2.3 veel 'luier' kunt rijden. Hij zal idd een tikkie meer verbruiken, maar het zal niet veel schelen. De motor is vast niet zwaarder (misschien een paar kg) dus je moet al heel veel pech hebben wil dat een wegenbelastingklasse schelen. Ik zal eens in mijn Olyslager vraagbaak kijken voor het aantal pk's, ik zie nl. dat alle 2.3 motoren 113 of 116 pk leveren, incl. de GLT. ik was er toch van overtuigd dat de GLT 140pk had?
De 2 liter is ook alleen maar in Italie geleverd doordat dat belastingtechnisch gunstig was, niet omdat de motor zo goed presteerde!
Overigens hebben de superpolars ook standaard ABS en vlgs mij 1 airbag. ook de moeite waard om te noemen!
de hoeveelheid water die uit de kraan stroomt zijn de pk's
de kracht van de waterstraal is het koppel (in newton meters)
30nm verschil is een heleboel, waardoor je met een 2.3 veel 'luier' kunt rijden. Hij zal idd een tikkie meer verbruiken, maar het zal niet veel schelen. De motor is vast niet zwaarder (misschien een paar kg) dus je moet al heel veel pech hebben wil dat een wegenbelastingklasse schelen. Ik zal eens in mijn Olyslager vraagbaak kijken voor het aantal pk's, ik zie nl. dat alle 2.3 motoren 113 of 116 pk leveren, incl. de GLT. ik was er toch van overtuigd dat de GLT 140pk had?
De 2 liter is ook alleen maar in Italie geleverd doordat dat belastingtechnisch gunstig was, niet omdat de motor zo goed presteerde!
Overigens hebben de superpolars ook standaard ABS en vlgs mij 1 airbag. ook de moeite waard om te noemen!