15 November 2012, 00:32
oudevolvo schreef:"Na meting compressie blijkt de koppakking lek" lijkt me nogal kort door de bocht. Compressieverlies kan ook nog komen door lekkende kleppen of door niet goed afsluitende zuigerveren.
Dat laatste herken je wel doordat een tweede compressietest met een beetje olie op de zuigers een stuk hoger uitvalt.
Is zo'n tweede test wel gedaan om het onderblok als oorzaak uit te sluiten?
Maar hoe je drukverlies van pakking versus kleppen ziet?
Ik zou sowieso eerst de kop eens eraf halen en kijken wat je aantreft voor je pakkingen gaat bestellen. Mits je zeker weet dat het niet in je onderblok zit.
Je kunt hem ook inruilen op mijn 245
Om dat druk verlies op te sporen moet je gewoon ff een luchtnippel aan een gesloopte bougie lassen, zuiger in BDP kleppen dicht.
Je zet dus druk op de cilinder, lekt hij via de inlaatklep hoor je het bij de carb/injectie, lekt hij via de uitlaatklep hoor je het achteraan de uitlaat
en lekt hij via de zuigerveren dan hoor je dat bij de oliedop wel.
Hij kan dus ook nog na het koelsysteem lekken, maar dat merk je tijdens het lopen wel. Lekt hij na een andere cilinder kun je dat bij het bougiegat merken
als je de "druktest" doet...