31 January 2006, 00:48
Pierre van Aert schreef:Bij een gewoon differentieel heb je in een bocht alleen aandrijving op het wiel wat de meeste omwentelingen maakt, het wiel in de binnenbocht dus.
Bij een sperdifferentieel ( 25 % - 50 % - 75 %) heb je ook op het andere wiel (in de buitenbocht dus) aandrijving.
Nooit geweten....
Een normaal differentieel zorgt ervoor dat het in een bocht mogelijk is dat het achterwiel in de buitenbocht sneller kan draaien dan het wiel in de binnenbocht en daarbij beide wielen ongeveer gelijke aandrijfkracht leveren. Dit wordt bereikt doordat het differentieel meer kracht aan het lichter draaiende wiel geeft (buitenbocht) en minder kracht aan het zwaarder draaiende wiel (binnenbocht).
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />
<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook

