30 January 2006, 16:11
Vandaag met mijn lollig been uit bed gestapt.
Je bedoelt waarschijnlijk het verschil tussen een gewoon differentieel en een sperdifferentieel ?
Bij een gewoon differentieel heb je in een bocht alleen aandrijving op het wiel wat de minste omwentelingen maakt, het wiel in de binnenbocht dus.
Bij een sperdifferentieel ( 25 % - 50 % - 75 %) heb je ook op het andere wiel (in de buitenbocht dus) aandrijving.
Beide hebben voor- en nadelen.
Gewoon differentieel is voor gewoon dagelijks gebruik het beste en het minst slijtage gevoelig.
Sperdifferentieel is alleen nodig voor het echt sportieve werk, of bij veel vermogen (+250 pk). Wegligging is met sper wel beter (meer tractie), maar bij overstuur zal hij ook veel sneller uitbreken
Je bedoelt waarschijnlijk het verschil tussen een gewoon differentieel en een sperdifferentieel ?
Bij een gewoon differentieel heb je in een bocht alleen aandrijving op het wiel wat de minste omwentelingen maakt, het wiel in de binnenbocht dus.
Bij een sperdifferentieel ( 25 % - 50 % - 75 %) heb je ook op het andere wiel (in de buitenbocht dus) aandrijving.
Beide hebben voor- en nadelen.
Gewoon differentieel is voor gewoon dagelijks gebruik het beste en het minst slijtage gevoelig.
Sperdifferentieel is alleen nodig voor het echt sportieve werk, of bij veel vermogen (+250 pk). Wegligging is met sper wel beter (meer tractie), maar bij overstuur zal hij ook veel sneller uitbreken

