30 April 2011, 13:20
klepgeleiders. Zitten uiteraard in de kop, als een technisch wat oudere (met dikkere olie omdat dat nu eenmaal zo hoort..) gestart wordt, duurt het even voordat een motorblok volledige smering heeft, en dus de kop bereikt (als het s'winters - 10 is, is de olie dat ook, en wel in appelstroopvorm..). Daarnaast zijn de diverse spelingen van de onderdelen in een koude motor nog klein tot bijna 0, deze zijn pas "normaal" wanneer de gehele motor op bedrijfstemperatuur is. Tot die tijd slijten de diverse onderdelen wat meer op elkaar in, zo ook de klepgeleiders. Wanneer vorige eigenaren korte ritjes hebben gereden is er bv 90% van de tijd met een motor gereden die niet op bedrijfstemperatuur is geweest en heeft dien ten gevolge extra slijtage opgeleverd.
Een auto van een rijschoolhouder kan wat interne motorslijtage aan gaat er na 3 ton beter aan toe zijn dan de perfect onderhouden, 40 jr oude auto van opa met 70.000km op de klok.. De rijschoolhouder start s'morgens zijn auto, rijdt ermee naar de 1e klant, dan is ie bwvs nagenoeg op temperatuur, en blijft dit totdat hij na afzetten van de laatste klant die dag thuis de motor uit zet welke de gehele dag nagenoeg op temperatuur is geweest. Ondertussen 500km te hebben weggereden..?
Opa hijst zich op zondag met oma in de auto, rijdt 4 km van huis naar de kerk, liefst zoveel mogelijk in 1 en 2 en lekker veel toeren omdat dat oeoa reden vroeger zo verteld werd (duidelijk een verkondiging van iemand die niet weet wat motortechniek behelst en alleen onthouden heeft dat ie er zo voor moet zorgen de auto niet lui te laten worden..) vervolgens komt de watertemp meter net om de hoek kijken (eerder door wrijvingstemperatuur dan verbranding..), de olietemp is net ff hoger dan de omgeving temperatuur en mag nog geen naam hebben, wordt geparkeerd, staat het beetje warmte weer af aan de buitenlucht. Uurtje later weer hetzelfde maar dan huischwaarts, idem. s'middags nog ff naar "tante Jo", maar die woont wel 10km verder, dat scheelt.. etc..
En dan vergeten we nog het in verhouding veelvuldig gebruik van de choke welke ook nog eens z'n best doet de smerende kwaliteit van de motorolie te verslechteren doordat de onverbrande brandstofdelen langs de zuigerveren weglekken en in het carter tercht komt..
Aftrappen, "trappen" met de auto kan wel, noem ik het liever sportief gebruik maken van het motorvermogen, maar pas als de motorolie op bedrijfstemperatuur is..! Rijdt met een willekeurige auto (of willekeurig welk apparaat met verbrandingsmotor..)als of het een klassieke Alfa is, dan is dat stukken beter.
Een auto van een rijschoolhouder kan wat interne motorslijtage aan gaat er na 3 ton beter aan toe zijn dan de perfect onderhouden, 40 jr oude auto van opa met 70.000km op de klok.. De rijschoolhouder start s'morgens zijn auto, rijdt ermee naar de 1e klant, dan is ie bwvs nagenoeg op temperatuur, en blijft dit totdat hij na afzetten van de laatste klant die dag thuis de motor uit zet welke de gehele dag nagenoeg op temperatuur is geweest. Ondertussen 500km te hebben weggereden..?
Opa hijst zich op zondag met oma in de auto, rijdt 4 km van huis naar de kerk, liefst zoveel mogelijk in 1 en 2 en lekker veel toeren omdat dat oeoa reden vroeger zo verteld werd (duidelijk een verkondiging van iemand die niet weet wat motortechniek behelst en alleen onthouden heeft dat ie er zo voor moet zorgen de auto niet lui te laten worden..) vervolgens komt de watertemp meter net om de hoek kijken (eerder door wrijvingstemperatuur dan verbranding..), de olietemp is net ff hoger dan de omgeving temperatuur en mag nog geen naam hebben, wordt geparkeerd, staat het beetje warmte weer af aan de buitenlucht. Uurtje later weer hetzelfde maar dan huischwaarts, idem. s'middags nog ff naar "tante Jo", maar die woont wel 10km verder, dat scheelt.. etc..
En dan vergeten we nog het in verhouding veelvuldig gebruik van de choke welke ook nog eens z'n best doet de smerende kwaliteit van de motorolie te verslechteren doordat de onverbrande brandstofdelen langs de zuigerveren weglekken en in het carter tercht komt..
Aftrappen, "trappen" met de auto kan wel, noem ik het liever sportief gebruik maken van het motorvermogen, maar pas als de motorolie op bedrijfstemperatuur is..! Rijdt met een willekeurige auto (of willekeurig welk apparaat met verbrandingsmotor..)als of het een klassieke Alfa is, dan is dat stukken beter.