10 April 2011, 12:49
s9606564 schreef:Was hij al wel los en is hij tijdens het ontluchten afgebroken? Of zit hij uberhaupt muurvast?
Wat nog wel eens wil helpen is er een torx bitje in slaan dat klein genoeg is om het schroefdraad niet te beschadigen en groot genoeg om nog wat kracht te kunnen zetten.
Of:
Eerst goed in de kruipolie zetten, omgeving goed opwarmen met een verfstripper, en dan de truuk met het torxbitje.
Lukt dit niet dan remklauw er af, heel voorzichtig uitboren, resten er uit pulken, indien nodig met een schroefdraad tap
draad snijden. Daarna klauw heel goed uitspoelen. Heb op deze manier een remklauw gered.
Om te voorkomen dat ze afbreken: kruipolie, goed passende sleutel er op en dan tikken op de sleutel met een kleine hamer
in de losdraairichting. Vooral geen geweld gebruiken. Desnoods een paar tikken op het uiteinde van de nippel. Je molt dan wel de nippel maar ja die kosten de wereld niet.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden

