28 March 2011, 21:03
Thermostaat en sensor zijn twee verschillende dingen
Thermostaat regelt de temperatuur van het blok door de koelvloeistof al dan niet te laten stromen door de radiateur.
![[Afbeelding: Thermostaat2.jpg]](http://home.versatel.nl/patver/Reparatie%20Handleiding/Koelsysteem/Thermostaat2.jpg)
De temperatuursensor is dat ding waar je het stekkertje vanaf hebt gehaald.
Daar zit een weerstand in die varieert met de temperatuur, hoge temperatuur lage weerstand, lage temperatuur hoge weerstand.
Als de temperatuursensor kapot is, is de weerstand oneindig en blijft de meter onderin staan.
Deze is gemakkelijk te vervangen, als je er bij kunt.
Je moet alleen wel de koelvloeistof aflaten, omdat je een open verbinding naar buiten krijgt als je de sensor er af schroeft.
Als je voor de auto staat, zit links achter het blok, onder het uitlaatspruitstuk een buisje waar je een slang op kan schuiven en dan kan je deze losdraaien en stroomt de koelvloeistof er uit.
Misschien een moment om gelijk deze te verversen?
Thermostaat regelt de temperatuur van het blok door de koelvloeistof al dan niet te laten stromen door de radiateur.
![[Afbeelding: Thermostaat2.jpg]](http://home.versatel.nl/patver/Reparatie%20Handleiding/Koelsysteem/Thermostaat2.jpg)
De temperatuursensor is dat ding waar je het stekkertje vanaf hebt gehaald.
Daar zit een weerstand in die varieert met de temperatuur, hoge temperatuur lage weerstand, lage temperatuur hoge weerstand.
Als de temperatuursensor kapot is, is de weerstand oneindig en blijft de meter onderin staan.
Deze is gemakkelijk te vervangen, als je er bij kunt.
Je moet alleen wel de koelvloeistof aflaten, omdat je een open verbinding naar buiten krijgt als je de sensor er af schroeft.
Als je voor de auto staat, zit links achter het blok, onder het uitlaatspruitstuk een buisje waar je een slang op kan schuiven en dan kan je deze losdraaien en stroomt de koelvloeistof er uit.
Misschien een moment om gelijk deze te verversen?