3 March 2011, 15:03
Sinds de laatste update heeft de 142 er een benzineleiding en een remleiding bij! Het leidingwerk onder de auto is hierbij klaar, dus hij kan op zijn wielen! Ware het niet dat de achterremmerij problemen blijf geven..
First things first: koper! (en cunifer, dat ook aardig duur is trouwens)
[img width=800 height=597]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0868.jpg[/img]
De benzineleiding loopt niet volledige dezelfde route als het origineel, maar dat maakt voor de functionaliteit natuurlijk niks uit.
[img width=800 height=597]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0869.jpg[/img]
[img width=800 height=597]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0870.jpg[/img]
Daarna heb ik me beziggehouden met de achterremmen. Omdat ik nieuwere remankerplaten gemonteerd heb, moest ik ook de bevestiging van de remschoenen veranderen. Uiteraard past een setje voor een nieuwere 142-achteras nÃt niet, dus de vijl en slijpschijf kwamen eraan te pas. Ook moest ik een manier verzinnen om de afstelring van de achteras op zijn plaats te kunnen fixeren. Dat is een klein plaatje metaal geworden met wat tabjes eraan, bovenaan de foto. De onderste twee 'remschoenhouders' zijn hier nog origineel:
[img width=448 height=600]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0871.jpg[/img]
En zo past dat in elkaar:
[img width=448 height=600]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0872.jpg[/img]
En zo zit het nu gemonteerd:
[img width=800 height=597]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0873.jpg[/img]
Het volgende 'grote' probleem is dat de achterste remschijven binnenin aanlopen op de ankerplaten. Het onbewerkte gedeelte tussen het loopvlak van de remschoenen en de schijf zelf hapt op de ankerplaat. Blijkbaar zit die ankerplaat bij nieuwere 142's iets verder richting differentieel zodat aanlopen niet gebeurd. Helaas bij mij wel, moet dus even met de schijven langs de man met de draaibank. Als ik dat gedaan heb, gaat hij (of is het zij?) op zijn/haar wielen en kan ik het laatste laswerk doen en beginnen met strakmaken voor het spuiten!
Rick
First things first: koper! (en cunifer, dat ook aardig duur is trouwens)
[img width=800 height=597]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0868.jpg[/img]
De benzineleiding loopt niet volledige dezelfde route als het origineel, maar dat maakt voor de functionaliteit natuurlijk niks uit.
[img width=800 height=597]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0869.jpg[/img]
[img width=800 height=597]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0870.jpg[/img]
Daarna heb ik me beziggehouden met de achterremmen. Omdat ik nieuwere remankerplaten gemonteerd heb, moest ik ook de bevestiging van de remschoenen veranderen. Uiteraard past een setje voor een nieuwere 142-achteras nÃt niet, dus de vijl en slijpschijf kwamen eraan te pas. Ook moest ik een manier verzinnen om de afstelring van de achteras op zijn plaats te kunnen fixeren. Dat is een klein plaatje metaal geworden met wat tabjes eraan, bovenaan de foto. De onderste twee 'remschoenhouders' zijn hier nog origineel:
[img width=448 height=600]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0871.jpg[/img]
En zo past dat in elkaar:
[img width=448 height=600]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0872.jpg[/img]
En zo zit het nu gemonteerd:
[img width=800 height=597]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0873.jpg[/img]
Het volgende 'grote' probleem is dat de achterste remschijven binnenin aanlopen op de ankerplaten. Het onbewerkte gedeelte tussen het loopvlak van de remschoenen en de schijf zelf hapt op de ankerplaat. Blijkbaar zit die ankerplaat bij nieuwere 142's iets verder richting differentieel zodat aanlopen niet gebeurd. Helaas bij mij wel, moet dus even met de schijven langs de man met de draaibank. Als ik dat gedaan heb, gaat hij (of is het zij?) op zijn/haar wielen en kan ik het laatste laswerk doen en beginnen met strakmaken voor het spuiten!
Rick
Volvo 142, 1969

