15 December 2010, 18:53
Ik heb een paar dagen terug een 240 D24 gekocht, een account hier aangemaakt en nog steeds op zoek naar de rubriek 'voorstellen'. Maar, mijn 240 start prima koud. Het kan zijn dat je een minuut lang even een 'zak knikkers' hoort. Maar hij moet niet teveel pluimen hoor. Dat betekent meestal minsdere compressie. 80 pk is inderdaad genoeg. Gaat meer om de souplesse en die is prima bij dit blok. Vanuit de oude Volkswagen LT, waar dit blok vandaan komt, komen nogal eens berichten over dat het blok slecht is. Ik weet dat ze in de LT's meestal rond de ton in elkaar lopen. Wat men vaak niet weet, is dat dit komt door dealers die de olie bij 1500 km vervingen voor verse. De fabriek schreef voor dat de -af fabriek geleverde- inloopolie 15000 km moest blijven ! Blokken die volgens deze fabrieksnorm zijn onderhouden, waaronder veel Volvo's, draaien gewoon vrachtwagenkilometrages, zonder noemenswaardige problemen. Goed warm laten lopen is belangrijk. Niet te veel korte stukjes rijden. Distributie ook. 2 riemen, een voor nokkenas, een aan achterzijde voor pomp. Als er iets misgaat breekt de nokkenas, maar lopen de kleppen niet tegen de zuiger. Als je 'm tenminste niet nogmaals start. Prima blok !
![[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]](https://lh4.googleusercontent.com/-1aYjvZR5KCM/Tf3l6Dsu_6I/AAAAAAAADFk/iPKpQqmYLC4/s288/Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg)