17 January 2006, 19:06
Sander van Buiten schreef:Hoe zit het daar nu met taxatierapporten??
Niet nodig bij alleen WA, wel nodig als je de auto WA+ of all risk wilt verzekeren. Even uit m'n hoofd: rijd je minder dan 12.000 per jaar dan eens per 3 jaar taxeren. Rijd je tot 20.000 per jaar dan eens per jaar. De premie voor dit soort verzekeringen is gebaseerd op een basisbedrag + een % van de getaxeerde waarde. Meer dan 20.000 per jaar gaat niet op een klassiekerverzekering.
Overigens kun je kiezen voor een vast tarief (tot 7.500 km.) of bonus/malus (tot 20.000 km.). De opgebouwde no-claim van je vorige "gewone" auto telt trouwens ook.
Trouwens wel duur, zo'n taxatie. Ik heb destijds m'n Taunus een aantal keren laten taxeren (dagwaarde van zo'n turkenbak is minder dan 0...) en dat was rond de 150 euro per keer. Ik heb de Taunus vorig jaar zomer verkocht en de nieuwe eigenaar werd twee maanden later aangereden. Dankzij een taxatierapport (ook al was dat al een paar jaar oud) kon hij aantonen dat de auto meer waard was dan 0 !
Ik ben zelf op dit moment alleen WA verzekerd. Ondanks 10 jaar no claim wordt het nl. bij meer dan 20.000 per jaar wel een dure grap. Wel laat ik 'm binnenkort taxeren. Gebeurt er wat, dan heb je altijd een rapport achter de hand.
......... prachtig baantje trouwens, taxateur van klassiekers........ Veel markt- en feitenkennis voor nodig en minder sleutelvaardigheid. Ik zit er serieus over te denken..... De taxateur die ik ken (De Jong in Sneek, trouwens een groot Volvo-liefhebber) doet het ??n dag per week bij huis (op de deel van een voormalige boerderij), naast z'n gewone baan als makelaar................... Bofkont !
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)