12 November 2010, 22:33
als je de auto start vraag je aardig wat volt van de accu, vervolgens ga je die opladen terwijl de motor loopt, de dynamo geeft tussen 13.8 en 14.2 volt af, dat hoort zo.. als een spanningregelaar koud is (daarom moet je bij dit soort problemen de auto een nachtje laten logeren bij de garage als je zelf niet kunt doormeten.. dan is ie koud als ze er aan beginnen..) topt ie pas af als er voor het eerst net over die 14.2 heen gegaan is en dan zakt ie inderdaad, als de accu dan nog niet helemaal is opgeladen kan ie goed rond de 12 aangeven, je boordnet is dat nu eenmaal, betekent wel dat ie kort daarna wel moet gaan herstellen, maar da's in deze tijd vh jaar lastig te merken want je zult meer verbruikers tegelijk aan hebben, het schokken hoeft niet persà met de elektra te maken hebben, mogelijk ook een stukje weersinvloeden..
als je een voltmeter hebt (een los apparaat dus..) of lenen, meet op de accu wat ie doet, minstens 12V, dan zoveel mogelijk verbruikers inschakelen, als de spanning afneemt maar ook sterk bijft afnemen heb je een accuprobleem.. zo niet, laat iemand de auto starten zonder gas te geven met alles ingeschakeld, iig starten zoals je altijd doet, weet je meteen of er nog voldoende capaciteit in het ding zit, de meter moet iig boven 9 volt blijven op dat moment, zodra hij aanslaat moet je zsm 13.8 - 14.2 meten, even laten lopen en blijven meten, als het goed is en de accu is "herstelt" moet ie daar max op blijven hangen, dan maar eens gas geven en kijken of ie inzakt, als dat idd het geval is, zet dan alle verbruikers eens uit, wat doet ie dan..? Ik heb ook een Volvo Vmeter en ben er achter gekomen dat de ventilatie de grootste slokop is, blijft ie net op 12.5 hangen, zet ik um uit en sta ik met verlichting bij een verkeerslicht, 600-800tpm, huppelt ie netjes op 14+..
als je een voltmeter hebt (een los apparaat dus..) of lenen, meet op de accu wat ie doet, minstens 12V, dan zoveel mogelijk verbruikers inschakelen, als de spanning afneemt maar ook sterk bijft afnemen heb je een accuprobleem.. zo niet, laat iemand de auto starten zonder gas te geven met alles ingeschakeld, iig starten zoals je altijd doet, weet je meteen of er nog voldoende capaciteit in het ding zit, de meter moet iig boven 9 volt blijven op dat moment, zodra hij aanslaat moet je zsm 13.8 - 14.2 meten, even laten lopen en blijven meten, als het goed is en de accu is "herstelt" moet ie daar max op blijven hangen, dan maar eens gas geven en kijken of ie inzakt, als dat idd het geval is, zet dan alle verbruikers eens uit, wat doet ie dan..? Ik heb ook een Volvo Vmeter en ben er achter gekomen dat de ventilatie de grootste slokop is, blijft ie net op 12.5 hangen, zet ik um uit en sta ik met verlichting bij een verkeerslicht, 600-800tpm, huppelt ie netjes op 14+..