16 October 2010, 17:15
De remschijf wordt uiteraard beoordeeld op het gedeelte wat bestreken wordt door het remblok, wat je normaal gesproken glanzend tegemoet blinkt. Hij mag alleen afgekeurd worden als-ie over die HELE omtrek 50% verroest is.
Als ergens op de schijf een stukje gevonden wordt wat "maar" over 49% verroest is, moet-ie worden goedgekeurd.
Je moet die dingen erg letterlijk nemen. Dit jaar nog heb ik een schijf laten keuren die voor zeker de helft "vermalen" was door een kaal remblok (paar weken maar). We hebben er het boek bij gehaald en geconcludeerd dat "vermalen" niet hetzelfde is als "verroest". Goedkeur dus.
APK is echt niet bedoeld als controle op het optimaal werken van je auto, meer een minimum vereiste om er nog heelhuids mee van A naar B te komen. Denk aan het Wrak van de Weg, dat moet worden afgekeurd.
Het lampje is nogal gevoelig. De druk in het systeem is 1420 psi bij stevig remmen, het lampje gaat aan bij 70-210 psi, 5-15%. Op de vooras mag 20% verschil zitten voor de APK, de achteras zelfs 30%.
Als ergens op de schijf een stukje gevonden wordt wat "maar" over 49% verroest is, moet-ie worden goedgekeurd.
Je moet die dingen erg letterlijk nemen. Dit jaar nog heb ik een schijf laten keuren die voor zeker de helft "vermalen" was door een kaal remblok (paar weken maar). We hebben er het boek bij gehaald en geconcludeerd dat "vermalen" niet hetzelfde is als "verroest". Goedkeur dus.
APK is echt niet bedoeld als controle op het optimaal werken van je auto, meer een minimum vereiste om er nog heelhuids mee van A naar B te komen. Denk aan het Wrak van de Weg, dat moet worden afgekeurd.
Het lampje is nogal gevoelig. De druk in het systeem is 1420 psi bij stevig remmen, het lampje gaat aan bij 70-210 psi, 5-15%. Op de vooras mag 20% verschil zitten voor de APK, de achteras zelfs 30%.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

