16 October 2010, 14:29
WvR schreef:Een interessante tekst. Wat bedoelen ze nou precies? "per kant de breedte van het effectieve gedeelte minder bedraagt dan 50% van de maximum breedte van het remblok". Ik neem aan dat ze met "breedte" in dit geval de straal noemen. Laat het remblok een binnenstraal R1 en een buitenstraal R2 hebben. De "breedte" van het remblok is dan (R2 - R1). Dan lijkt het dat ze bedoelen "(totale) breedte van het verroeste gedeelte < 0.5 * (R2 - R1)". Maar als het om de binnenste 50% gaat, betreft dat een veel kleiner oppervlak dan als de buitenste 50% verroest is, en ik neem aan dat dat ook uitmaakt in verlies aan rem-vermogen. Verder mag het blijkbaar niet zo zijn dat deze 50% over de gehele omtrek aanwezig is. Maar dan de laatste zin: "als ergens op de omtrek van de remschijf de breedte van het effectieve gedeelte meer is dan 50% van de maximum breedte remblok kan de remschijf niet worden afgekeurd" - maar dit betekent dat vrijwel de hele schijf verroest mag zijn, als er maar ergens op de schijf een plek te vinden is waar het "goede" gedeelte meer dan de helft van de "breedte" beslaat. Ik neem aan dat ze bedoelen: "als over de hele omtrek van de remschijf het goede gedeelte nergens kleiner is dan 50%" (?)
Jouw laatste conclusie zou inhouden dat als de blokken een volledige roestafdruk hebben gemaakt, deze schijf niet goedgekeurd mag worden.
Het roest zit daar tenslotte precies op het effectieve deel van de schijf, sterker nog, op dat deel is 100% verroest.
En wat als je enorm grote schijven hebt met kleine blokjes. Stel dat deze blokjes 50% van de schijf zijn. Dan is op 1% roestpitje al afkeur. De effectieve breedte wordt dan 49%.

