Berichten: 92
Topics: 15
Lid sinds: Jun 2009
Hoi allemaal,
Het is een regelmatig terugkerend topic, maar ik heb volgens mij alle voor de hand liggende oorzaken uitgesloten. Wie kan mij helpen? De 2e cilinder doet niet mee. Het probleem doet zich voor op benzine, maar op gas loopt de auto ook niet helemaal goed.
Ik heb alle onsteking-onderdelen vervangen, rotor, verdelerkap, contactpuntjes, bougies en bougiekabels. Als ik bougies/kabels wissel tussen 2e en andere cilinders dan blijft het probleem bij de 2e cilinder.
Compressie is ook goed, 9.5 tegenover 9.8 van 1e cilinder.
De bougies staan op 0.8mm afstand, klopt dat voor een B21A? (NGK BP6ES)
Wat kan nog meer de oorzaak zijn van dit probleem?
Loek
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
o,8 mm is een beetje ruim.
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
ik heb ook wat troubles gehad met mijn blok. Ik heb gemerkt dat bougies een erg belangrijke rol spelen. 0.8 is wat ruim, het is een kleine moeite om deze naar 0.7 te brengen. Misschien toch voor de zekerheid nog maar eens nieuwe in gooien, wie weet heb je een "foute" er tussen zitten.
Berichten: 340
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2009
Heb je de klepspeling al gecontroleerd.
Andere mogelijkheden zijn: een versleten nok op de nokkenas, gebroken zuigerveer (ondanks goede compressie), valse lucht bij inlaat/uitlaatspruitstukpakking.
Berichten: 92
Topics: 15
Lid sinds: Jun 2009
Thanks voor de suggesties!
inmiddels de bougies op 0.7 gezet, tis ietsje beter. Verder krijg ik m nog niet goed afgesteld, bougies zijn nog vrij donker, van de 4e cilinder is ie zelfs nat (olie?), terwijl de motor nog warm is van een rit van 30km.
Nog een symptoom: de choke staat zo afgesteld dat hij altijd iets open staat, als ik 'm zo zet dat de choke dicht is slaat de motor af. Stationairschroef doet helemaal niks lijkt het wel.
Klepspeling is OK, volgens Haynes. Versleten nok kan ik eens controleren. Kan ik de zuigerveer controleren zonder de kop eraf te moeten halen?
Spruitstukpakkingen zou inderdaad wel kunnen, eens proberen om te vervangen...
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Deze nokken slijten praktisch niet, i.i.g. niet zoals de B18/20 nokken.
Wat voor carburateur is dit? Heb je er misschien een foto bij?
Voor de zuigerveren kan je de compressie (laten) meten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 92
Topics: 15
Lid sinds: Jun 2009
Het is een zenith 175CD. Foto heb ik nog niet, zal ik straks maken (als het wat lichter is). Compressie was gewoon goed, maar volgens VolvoDick kan het dan nog steeds aan een gebroken zuigerveer liggen...
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ah je had de comp. al gemeten. 9-11 bar is de norm, zo'n klein verschil als je hebt gemeten kan nooit problemen geven.
De pakkingen van in- en uitlaat kan je eens bekijken en evt. de moertjes aandraaien.
3 voorwaarden voor ontbranding: mengsel, compressie, vonk. Controleer eens óf er vonken zijn op bougie 2. Heb je een verdeler met puntjes? Meet de contacthoek/speling voor elke cilinder.
Afstelling vd carb klopt ook niet maar da's ws. een ander probleem.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
imitatie verdelerkap zoals facet of wat anders moet je niet doen. laatst ook iemand die voor 50cent minder dan de originele bosch een facet had gekocht, mooie dat die al gaar was na een week. punt is, kijk je kap en rotor even na voor de zekerheid. wat je ook kunt doen is een extra bougie in de kabel steken van cil2 als hij loopt, zie je of en hoe die vonkt (eigen risico

)
Berichten: 92
Topics: 15
Lid sinds: Jun 2009
Hij vonkt iig wel, dat heb ik al geprobeerd met een extra bougie (en wat stroomschokjes voor lief genomen). Ik heb een origenele bosch verdelerkap en die zag er eergisteren nog goed uit. De contacthoek/speling ga ik even na meten, dat zou nog wel eens wat kunnen zijn...