Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Bij de automaterialen zaak vertelden ze me net dat ik de dopjes gewoon van de bougie af kan draaien... Dom dat ik dat niet gezien had...
Ik heb net ook ATF olie mee genomen, dit adviseert de kroon website, maar als dat niet geschikt is, wat gebruiken jullie dan? (gaat om een overdrive bak, die een klein beetje olie lekt maar nog wel goed schakelt).
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Hangt af van het bouwjaar maar heeft ATF (terwijl voor een bepaald bouwjaar in dezelfde bak gewone versnellingbak olie behoeft..)
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Hmmm...Geen flauw idee van welk jaar de versnellingsbak is. Volgens het chassisnummer zou er een 4 bak onder moeten zitten (1983). Het lijkt me logisch dat er een nieuwere bak onder gekomen is.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
ik heb ook geen idee waarom Vovo ge-switched is van olie terwijl de bak hetzelfde is gebleven (heb het wel over een M46 trouwens..)
Berichten: 280
Topics: 24
Lid sinds: Nov 2009
Fijne vakantie alvast.........wil wel even iets kwijt, ik vind 1:7 niet bepaald zuinig. Heeft Olijfje de verdamper mooi afgesteld? Voor een B21 moet dat volgens mij zuiniger kunnen (ik rij met een Vialle F gemiddeld 1:9,5). Voor een B23 weet ik dat niet. Op het forum valt genoeg te lezen over het lpg-verbruik. Soms wel 1:6. Wat is het benzineverbruik? Kan ook zijn dat met een OMVL-systeem je dit verbruik krijgt, dat weten anderen vast wel.
Vwb je versnellingsbak: je hebt toch een 4-bak met overdrive. Dus een M46. Dan is het eenvoudig uit te zoeken welke olie je nodig hebt. Toch? Btw: heb je het oliepeil al gecheckt?
245 DL 1983
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Ik verbruikte met de B23 ook 1:7,5 en na montage van elektronische ontsteking is dat 1:9,5, allebei op LPG.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Qua verbruik: Ik ken de auto nog niet goed genoeg om er iets over te zeggen. Het verbruik op benzine was ook erg hoog. Maar dat had vast ook te maken met de vast gekleefde remblokken. Of het een 2.1 of 2.3 liter is weet ik niet. Hier op het forum is ook al gezegd dat het een 2.3 moet zijn, herkenbaar aan de carburateur. Dat heb ik dus ook maar tegen de RDW gezegd. Op dit moment zitten de nieuwe bougies er nog niet in, kan dat een effect op het verbruik hebben? Ik heb de indruk dat hij stationair (koud slaat ie bijna af, zonder choken) warm bijna afslaat. Dus wellicht is de ontsteking niet meer helemaal in orde...
Komend weekend ga ik de olie peilen en de bougies vervangen. Bij mn volgende tankbeurt update ik jullie over het verbruik. Ik hoop dat het niet aan de OMVL verdamper ligt....
Hier zijn toch ook mensen die HPO een OMVL verdamper hebben laten inbouwen? Wat verbruiken die?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Vandaag weer de tank volgegooid: 46 liter getankt en volgens de dagteller 335km gereden. Nu was ik even vergeten dat de snelheidsmeter een behoorlijke afwijking heeft. Als ik 120 volgens de meter rijd, geeft de GPS ongeveer 132 km/uur aan. Dit betekent dat de meter een afwijking heeft van 10%. De het is mogelijk dat ik ook 10% meer kms heb gereden 335k +10% =368km. op 46 liter is nog steeds slechts een verbruik van 1 op 8. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over dus hoop ik maandag even naar Olijve te gaan.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
job245 schreef:Vandaag weer de tank volgegooid: 46 liter getankt en volgens de dagteller 335km gereden. Nu was ik even vergeten dat de snelheidsmeter een behoorlijke afwijking heeft. Als ik 120 volgens de meter rijd, geeft de GPS ongeveer 132 km/uur aan. Dit betekent dat de meter een afwijking heeft van 10%. De het is mogelijk dat ik ook 10% meer kms heb gereden 335k +10% =368km. op 46 liter is nog steeds slechts een verbruik van 1 op 8. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over dus hoop ik maandag even naar Olijve te gaan.
1 op 7 komt me bekend voor. Met B21 en BW55 (automaat).
Mijn teller wijkt ook 10% af, maar als GPS 120 zegt, zegt teller 132. En elke 900 meter telt er een km bij.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Over het verbruik van mijn 240 straks meer. Eerst de vakantie verhalen:
Ongeveer 2500km gereden naar het eiland Rugen (boven in Duitsland) en daarna Tsjechie (Brozany, fatsoenlijke Tsjechische camping). In Tsjechie zie je vrijwel geen Volvos rijden, dus onderdelen zijn vast onbetaalbaar.
Ik heb de Volvo goed volgestouwd (speelgoed voor onze zoontje van 14 maanden moest ook mee), dus hij hing behoorlijk door in zn kont. Dat was wel op te lossen door de luchtdruk op te voeren, maar hij raakte zn druk ook vrij snel (5 minuten) weer kwijt. Dus grootse deel van de vakantie hing hij wat door. Onderweg slecht 2 problemen tegen gekomen: 1) De zekering van de radio en compressor voor de veerpoten was doorgebrand (te veel gebruikt? of omdat ik geen relais heb gebruikt voor de compressor?). 2) Koelwater verlies bij het T-Stuk van de verdamper. Gelukkig is de motor geen moment warm geweest. Bij het 2e tankstation in Duitsland werd ik er op geattendeerd en toen hadden we nog ruim voldoende vloeistof. Beide problemen kon ik eenvoudig oplossen. Fotos van de volgestouwde Volvo volgen nog. Verbrui was ongeveer 1:7 tot 1:5. Dit laatste komt waarschijnlijk doordat ik zo klungelig was om met de "afknijp knop" van de gastoevoer te knoeien. Ik had toen nog niet door waar die knop voor bedoeld was. Terug in het Nederland wist Olijve me te vertellen waar die knop voor bedoeld was dus die is nu weer aardig netjes afgesteld. Ik wil nog wel even bezig met het koud starten, dit gaat vaak nog niet helemaal soepel op gas, dus daar moet ik nog wat mee leren spelen iemand tips? Verder loopt hij ook warm behoorlijk onregelmatig stationair (op benzine ook dacht ik). Ik vermoed dat er iets met de ontsteking niet helemaal is zoals het hoort.
Hierbij een plaatje van mijn volledig bepakte station:
Na dit testritje toch maar besloten de fietsen thuis te laten. Ik vond em te ver doorhangen en de fietsendrager was ook de allereenvoudigste (schaar). Om daar nou 2500km mee te rijden...
Vandaag is maar eens even naar Staal in Noordhorn voor een ruitenwisser motor en voorruit lijst.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel