Berichten: 1.453
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Zo, goed bezig zeg!
Zo te zien komt er op die plank erachter nóg een trofee te staanbinnenkort
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
scheelt idd een paar cm's maar smoelt beter, ik vermoed dat onder extreme omstandigheden de banden tegen de rand aan kwamen..
Berichten: 156
Topics: 22
Lid sinds: Jun 2010
kijk dat is pas echt grondig restaureren. succes ermee.
Berichten: 67
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2010
3 August 2010, 18:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 November 2011, 00:39 door Dopski.)
Vandaag weer wat verder gekomen. In de werkplaats waar mijn pa werkt staat een straalkast, dus ik straal alle ophangingsonderdelen zelf. Ook heb ik de eerste onderdelen in de lak gezet, 2-k Bichodur (gaat direct op kaal staal, via de plaatselijke spuiter gekocht voor 15€/liter!) hoogglans. Ik heb niet veel ervaring met spuiten, maar het ging zo goed dat ik besloten heb alle ophangingsonderdelen te gaan spuiten. Voordeel: stukken goedkoper dan coaten en het is lekker snel klaar! Ik maak morgen wel even wat fotootjes van de gespoten onderdelen. Hieronder alvast wat eerder geschoten plaatjes.
Oud en nieuw! Het zijn twee verschillende modellen, maar aangezien een nieuwe 50 euro kost ga ik niet moeilijk doen. Ze zijn nog prima. Het losgeraakte rubber lossnijden en even netjes stralen.
Rick
Volvo 142, 1969
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
straalkast behoort op ieders verlanglijstje te staan, vlak onder lasapparaat en compressor met spuitbenodigdheden... Als je een beetje werk verzet heb je de kosten er snel uit..!
Berichten: 67
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2010
Je raakt heel snel verwend als je een pa hebt met veel gereedschap
Daarnaast is het gezegde 'goed gereedschap is het halve werk' ook daadwerkelijk waar. Niets zo frusterend als het doormidden breken van goedkope steeksleutels :
Rick
Volvo 142, 1969
Berichten: 67
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2010
Het stuurhuis weer helemaal opgefrist! Nieuwe keerringen, nieuwe boutjes en de behuizing even geglasparelt, en het ziet er weer netjes uit. Inmiddels zijn veel van de kleine onderdelen ook al in de 2k gespoten, maar daar heb ik nog geen foto's van. Van het weekend gaan we beginnen met het (gedeeltelijk) uit elkaar trekken van de motor. Er komt een snellere nokkenas in en twee SU's, en een sneller uitlaatspruitstuk. Eerst weer even sparen
Volvo 142, 1969
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
heb je gekeken of de wormwielen zijn ingesleten..?
Als je voor de SU's een P1800 inlaatspruitstuk neemt kun je prima een 4-2-1 uitlaat kwijt, ik al dat spul al even klaar liggen maar had wat gekl**t met de SU's waardoor alles er weer vanaf ging, ligt nu eigenlijk te liggen..
Ik moet nog steeds de SU's 1 voor 1 uitproberen op het huidige Stromberg spruitstuk om zeker te zijn of er nog iets mee kan. Dat terwijl ik eigenlijk naar injectie wil.
Ik heb een B20B met aangepaste kop en dat ging als de brandweer op destijds een 2 traps Weber. Door dat er een dikke(re) uitlaat onder hangt presteerd ie zelfs op de enkele Stromberg goed, zeg maar een S blok met een A carb, maar het werkt wel..
Berichten: 67
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2010
De wormen zijn nog prima. Wel een klein plekje op een van de lagerloopvlakken op de ingaande as, maar de rest zag er goed uit. Was ook nog netjes spelingsvrij verder.
Ik moet de carbs nog binnenkrijgen, maar er zit een aluminium inlaatspruitstuk bij, dus ga sowieso voor een 4-2-1 of 4-1 uitlaatspruitstuk. Ook werk ik de poorten nog wel wat bij zodat ze beter aansluiten op de spruitstukken. En aansluitend een mooi Simons uitlaatje erbij
Volvo 142, 1969
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
4-2-1, heb je wat meer onderin, 4-1 is voor meer toeren. Meteen het spruitstuk inpakken voor afvoer warmte en beter verbranding. De 4-2-1 die Simons biedt is 2,5 dik, de rest van het systeem 2" . Dan heb je een verloopje nodig, en die heb ik gevonden. Er is wel inmiddels een heel 2.5 dik systeem maar dat is me afgeraden omdat het ook in mijn geval om een licht gekietelde B20B gaat, je moet nog wel wat tegendruk overhouden.. Wel heb ik de 1e demper vervangen door eem "vlamdemper", zo'n dubbelwandige buis, ook Simons. Eea gaat erg lang mee, behalve de potten, maar ik wil eens prberen hoe eea klinkt zonder de laatste pot, wellicht tek ik hem dan rechtdoor ad rechterkant (of verdelen naar li & re) Oh en denk er aan dat eea weegt, dus een fatsoenlijke steun voor de uitlaat aan de onderkant van het koppelinghuis oid, niet dat trieste stukje ijzer wat er standaard hoort te zitten.
De 2 spruitstukken laten zich niet zomaar monteren, er zit hoogte verschil in de flenzen, daarvoor heb ik destijds dikke ringen "getrapt" zodat ze prima beide delen vasthielden. K&N filtertjes met "stacks" er in voor beter mengsel, of van een origineel filterhuis een "airbox" maken met een conus achter de grill.. en dus minder warme inlaatlucht..
Mijn kop (ook die van de auto.. ) is geflowed, kleppen van een E, en ik heb het inlaatspruitstuk gepolijst, minder menging in laag maar meer flow op toeren, is een keuze.. Ik heb niks met kleplichters, veren en zuigers gedaan, dat was prijzig, en nu helemaal. Wel dynamisch uitgebalanceerd met gehele drukgroep..