Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
trillen tikken bij 130
Ja ik weet het, je mag in Nederland niet harder dan 120Km/u. Maar mijn Volvo 240 rijdt zo lekker dat je er op de snelweg al snel boven komt. Dan gebeurt het volgende: Tussen de 125 en 130 km/u trilt en tikt mn Volvo als een gek. Kom ik boven de 130 dan is het ook weer voorbij. Zak ik dan weer in snelheid dan begint hij weer te tikken. Tot ik onder de 120 zak en dan is alles weer oke. Ik heb het gevoel dat het de uitlaat is die ergens tegenaan zit te rammen. Maar dat is een beetje lastig bekijken als je 130 rijdtWink. En dan vind het het vreemd dat ie het alleen bij deze snelheid doet. Iemand enig idee wat het kan zijn???
Antwoord
Je hebt te maken met een resonantie. Wielen en dergelijke zijn nooijt perfect gebalanceerd, dus als je net op de juiste snelheid rijdt, dan kan het gebeuren dat er "iets mee gaat trillen". Dat is dus een resonantie. Aangezien de resonantie blijkbaar alleen voorkomt bij 130 km/u zou ik de oorzaak in het rollend gedeelte zoeken, niet zozeer in het toerental van de motor. Dat maakt het probleem niet simpeler, helaas. Mogelijkheden: uitlaat, aandrijfas en wat dies meer zij, versnellingsbak, schokdempers.
Antwoord
Dat maakt het inderdaad niet makkelijker. Moet ik er echter direct wat aan doen of kan het geen schade veroorzaken?
Antwoord
zoek het idd in de banden, desnoods een keertje opnieuw balanceren kan nooit kwaad (loodje er af, verschoven, klont modder ad binnenkant wiel..), is beter voor de schokbrekers en daardoor wegligging. Indien mogelijk de wielen ook ad auto balanceren als de bandenmeneer zo'n "scootertje"heeft, dan neem je direct de naaf en remschijf mee in de balancering..! Dan wel het wiel en naaf merken ivm de juiste terugplaatsing igv lekke band oid...

Mogelijk is er een of meer schokbrekers aan vervanging toe, zodoende worden de kleine oneffenheden niet meer gedempt en dus ook de kleine afwijkingen van de band(en) niet meer opgevangen. Ze gaan dan meer als fietspompje werken ipv demper..

120/130 is trouwens net een kritische snelheid voor dit soort dingen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Kan het ook een los schot zijn in de uitlaat? Die dingen roesten vrij snel van binnen. Rammel de dempers eens goed door elkaar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Minder tikken door vervangen klepsteelrubber? Drk 3 2.893 11 April 2013, 08:55
Laatste bericht: Marc1970
  Schudden/hoog stationair/tikken B230F Tommy 7 5.276 12 May 2012, 20:23
Laatste bericht: Marc1970
  volvo 740 B230F tikken bij gasgeven. KAB 6 3.942 12 January 2012, 23:02
Laatste bericht: KAB

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)