Topics: 84
Ze zijn dus uitwisselbaar in de goede Volvo traditie, en de aansluitingen werken identiek. Van bovenop vertrekt een dikke slang van ca. 15 cm, die eindigt in de 'flame trap'.
De Flametrap is een Y stuk met een dikke slang die naar de luchtinlaat gaat voor laag vacuum, en een dunnere die naar het inlaatspruitstuk gaat voor hoog vacuum.
De B230F heeft de beste installatie, die heeft de flametrap netjes hoog zodat je hem af en toe kan controleren.
Ik denk dat je eerst de vacuumslangen goed aan moet sluiten. Daarna op zoek naar lekke slangen, aansluitingen etc.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 21
Maar waarom wordt mijn motor opeens zo warm boven de 100 kilometer???
Op de B230 zit toch geen grote slang naar dwe inlaat??? Maar Y zie een roostertje en een slang naar de spruitstuk???
Bedankt voor de reactie
De grote cartervent. slang zit op de luchtinlaatslang zelf aangesloten, ook bij de B230F. Deze grote slang heeft dus ÃÃn heel wijd uiteinde, wat om het Y stuk (de 'roostertje' kant) past.
Oke.. dat heb ik niet gedaan >

Wat voor invloed heeft dat op de motor, zou dat de reden kunnen zijn dat de motor warmer wordt???
Topics: 78
het enige wat ik kan verzinnen is dat je door een verstoorde carterventilatie te schraal /arm gaat draaien .
Met als gevolg dat de motortemp oploopt.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Dat denk ik ook. Als je zonder de grote slang rijdt, dus met het roostertje (de flametrap) als een schoorsteentje omhoog, maak je meer valse lucht dan de motor kan hebben.
Een arm mengsel brandt heter, nog knap dat-ie start.
Slangtechnies gezien zit je denk ik beter met de B21 opzet omdat je daarvoor alle aansluitingen hebt.
Tja dat verloop stuk van de B21 was makkelijker geweest. Maar was bang het systeem te verstoren, en heb met wat tussen stukjes origineel aangesloten

Alleen dat schrale afgesteld, daar heb ik nog niet aangedacht ;D
Weet alleen nog niet hoe ik dat kan afstellen, weet wel welke schroef ik moet draaien maar niet hoe ver?? Kan ik dat met zo'n co2 meter afstellen en wat is dan de gemiddelde waarde die ik moet aanhouden??? (mag zo'n meter gebruiken in een garage)
Bedankt voor de vorige info en hoop dat het probleem met afstellen kan verhelpen:-X Het warm worden is begonnen na dat ik de Breather Box/Oil trap heb veranderd. Nu de slangen goed zitten blijft alleen het afstellen van de brandstof (lpg) over ???
mmmm de slang vanaf het luchtfilter onder, die voorbij de dynamo komt. Die hangt niet vast aan het uitlaatspruitstuk, dat is goed dat weet ik. Maar de uitgang naar de voorkant zit dicht, heeft de motor wel genoeg lucht. Ik heb wel bij topic gelezen hoe men dit afsluit. Vraag me alleen af of zo'n langen aanzuigslang te lang is??? Hoor het graag.
Groet
Ik heb dit gevonden op het forum volvo 300:
http://www.webshop.luccio.nl/OMVL_Afstel...0R90_E.pdf
(Motor warm draaien. Stationair toerental met de hand op 3000 RPM laten draaien, even iemand de gas op die stand laten houden, de gas toevoer regel schroef dicht draaien tot de toerental zakt en dan een halve slag terug)
Als ik het volgens dit stappen plan doe, moet het wel lukken. Of???????
Er zijn meest twee stelschroeven, die op de verdamper is voor stationair, die op de slang is een soort begrenzer voor de hogere rpm's. Vandaar bij 3000 rpm.
LPG stat. afstellen is min of meer als CO, je draait hem lekker uit tot de motor er niet meer op reageert en dan weer in tot-ie net wat terugloopt. Dan staat de CO ook wel redelijk.
Als je geen lekker LPG stat. krijgt moet je de benzineafdeling nog een keertje langs, en dan weer de LPG, en zo net zo lang tot-ie stat. op beide brandstoffen gelijk loopt en op beide lekker oppakt.
Tenslotte de 'hogetoerenbegrenzer' bekijken.