Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Vanmiddag de koppakking van de B23A vervangen.
Andere kop (530) geplaatst, nieuwe waterpomp, nieuwe kopbouten, oliefilter en nieuwe pakkingen.
Nu lekt er koelwater aan de bovenzijde van de waterpomp. De motor had geeneens gelopen :-[
Ik heb eerst de kop geplaatst en daarna de nieuwe waterpomp met nieuwe pakking en nieuwe rubbers.
Had ik de waterpomp omhoog moeten drukken tijdens het vastzetten, zodat deze meer in het grote rubber gedrukt wordt?
Is er een speciale manier om de pomp lekvrij te monteren?
Ik las in een eerder topic:
-netjes volledig schoonmaken/schuren
-dubbele papieren pakking plaatsen
-vloeibare pakking erbij gebruiken
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Je moet hem inderdaad flink omhoogdrukken bij het monteren.
Heeft de auto een tijdje gedraaid? Als je geluk hebt stopt het lekken als de motor warm is gedraaid.
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Bij het vullen van het koelwater zag je een lekspoortje.
Ik heb m dus niet gestart.
Ik had er bij het monteren niet aan gedacht om de pomp omhoog te drukken.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Laat hem maar gewoon even warmdraaien. Je hebt kans dat het rubber zich zet en dat de lekkage verdwijnt.
Als je het koelvloeistofniveau in de gaten houdt bij het warmdraaien kan er niks gebeuren.
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Ik had het water alweer afgetapt.....
Ik haal de boel vanmiddag wel weer los.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
De boutjes van de pomp losvast zetten.
Even de pomp met een hamersteel omhoog "dompen " en dan tegelijkertijd de boutjes vastzetten.
Bij M'n Amazon deed ik het met een potkrikje en een stukje verlenghout.
Uiteraard moet je dan niet zo ver doorgaan dat de auto omhoog komt

Licht onder spanning zetten is genoeg.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
rigoreus met een krik :o met beleid kan het inderdaad. gewoon boutjes losvast draaien en de pomp omhoog hijsen, weinig kans dat het rubber zich gaat zetten. is een stug rubber. maak je papieren pakking weer even droog voor het terugzetten, je weet maar nooit...
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Die papieren pakking twijfelde ik nog aan, of die weer droog moest.
Er zat een pakking bij de waterpomp en waarschijnlijk ook 1 in de koppakkingset, dus die pakking kan ik wisselen.
Ik zal eens kijken of ik met een stuk hout ofzo, de pomp omhoog kan drukken.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
inderdaad, bij de kopset moet er ook een zitten. controleer even of die papieren en de rubberen ring hetzelfde zijn als die in de kopset
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Hij zit er weer op.
Ik heb de boel droog en schoongemaakt. Nieuwe (dikkere) papieren pakking uit de kopset ertussen en grote bij pomp geleverde rubbers gebruikt.
Met een dikke stalen strip en een garagekrik de pomp omhoog gedrukt en de boutjes volledig vastgezet.
Lijkt goed nu.