13 May 2010, 19:13
Als ie nou goed is heeft Paul gelijk, toch....?
De TWEEDE volvo voor deze Belg!
|
13 May 2010, 19:13
Als ie nou goed is heeft Paul gelijk, toch....?
14 May 2010, 10:56
Moet nog gebeuren. Ben van mijn oren gaan maken bij de Volvodealer, ze hadden me immers verzekerd dat ze de contacthoek juist hadden afgesteld (!). Die monteur was echter bijzonder geirriteerd toen ik zei dat de contacthoek die paar graden fout stond. Hij beriep zich op zijn jarenlange ervaring, zei dat het helemaal niet veel zou uitmaken en beweerde zelfs dat het voor die oude motoren zelfs beter was dat de contacthoek op 54 graden stond???
Toch expliciet gevraagd de contacthoek af te stellen op de fabriekswaarden. Tenslotte had ik betaald voor iets wat uiteindelijk niet was uitgevoerd (!). Volvo mag eind mei binnen. Zal me eerlijk gezegd nogal benieuwen of die CO hiermee zo sterk zal verlagen, wat Paul lijkt te beweren.. :-\ :-\ ![]()
14 May 2010, 11:02
haha, spannend! anders ga je naar Vlaardingen eej?
![]()
14 May 2010, 11:04
Ik ga EERST terug naar die Paul, als het niet lukt mag ie het me uitleggen
![]() Don't worry, Vlaardingen zit nog steeds in mijn hoofd hoor, eerst hier alle losse eindjes / mogelijkheden afwerken ![]() ![]()
15 May 2010, 23:38
Contacthoek of speling tussen contactpuntjes is wel van belang, het bepaald de tijd die de bobine heeft om zich op te laden voor de volgende vonk. Iets van 60 graden is prima, dat vertaalt zich in 0,4 mm speling. De motor wordt een beetje futloos als de hoek te groot of te klein wordt. Het is een basisafstelling, net als klepspeling.
Ik gebruik een voelmaatje, een veel onnauwkeurigere methode dan een stroboscoop, en mijn motoren lopen best en zijn verder alle kanten op afstelbaar. Dus, ik denk niet dat een paar graden verschil zoveel uitmaakt. Jarenlange ervaring maakt ook niet zoveel verschil is mijn ervaring.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
29 June 2010, 17:23
LOL, tijd vliegt precies. Weer anderhalve maand later.
Contacthoek did the trick! CO staat op 1,5% en zelfs 1,2 % als de motor lekker warm is. De Volvo eind mei binnengestoken bij de Volvodealer om de contacthoek ditmaal dus wÃl goed af te stellen. Paar dagen later weer opgehaald en weer een flinke discussie gehad met de dealer. Ze legden me doodleuk een factuur voor van 40 euro voor het geleverde werk, wat helemaal de afspraak niet was. Uiteraard hadden ze 't vertikt om de CO-waarde nog eens na te meten en gezien de relatie tussen ons beidjes inmiddels wel bekoeld was, heb ik dat lekker door een andere (mijn buurt-)garage laten doen. Na veel vijven en zessen, was deze week dan hÃt moment en ik kreeg van mijn buurtgarage het leuke nieuws dat de CO netjes in orde staat. Hurray! CO-klepje zou af en toe ook een klein beetje blijven hangen zijn, wat wsl bij momenten ook een hogere CO-waarde zal hebben gegeven (hoewel dat niet het kernprobleem was). Toch dingen die de Volvodealer echt had moeten detecteren, wil ie een beetje zelfrespect hebben -vind ik. Nu heb ik een eigenlijk al weer een ander probleem: een te lage compressie. Was er al toen ik de Volvo kocht, maar nu de afstelling helemaal goed zou moeten zijn, heb ik de buurtgarage meteen ook gevraagd de compressie toch nog maar eens te laten nameten. En jep: cil. 1: 6,5 cil. 2: 7 cil. 3: 7 cil. 4: 8 Auw. Klepspeling is goed, trouwens. Maar goed, mijn dag kan toch niet meer stuk, nu de CO weer helemaal goed is ;D ;D ;D ;D ![]()
29 June 2010, 17:34
Dat de Volvo dealer hoedanook nog iets doet voor 40 euro. Verder goed geregeld natuurlijk!
Compressie geeft niks, als-ie maar rijdt en rustig draait. Beetje afstanden maken zal die van opknappen. Beetje ATF op de zuigers gieten en een nachtje laten weken, wellicht komen de zuigerveren dan wat los.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
30 June 2010, 00:39
Das prachtig nieuws. Na de grote lijdensweg. Geniet nu maar van de mooie zomer in een 242.
Gr, Koen
30 June 2010, 09:23
Het instellen van de contacthoek is toch de 0,4mm tussen de contactpuntjes (bij een B20 dan). Waar kun je die graden aflezen die eerder in dit topic stonden?
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|