Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
auto springt uit 4e versnelling
#1
Ik heb soms last van het uit de 4e versnelling springen van de 4-bak (M45?).
Dit gebeurt voornamelijk op de snelweg wanneer je het gas loslaat of soms gewoon spontaan.
De bak heeft verder geen enkel bijgeluid en schakelt heel soepel.

Zou het helpen om dunnere of dikkere olie erin te doen of is dit echt een mechanisch probleem dat om revisie vraagt?

Wat is in dat geval de oorzaak: een vergrendeling die niet meer goed werkt of iets dergelijks?
Bij versleten synchromesh ringen hoor je zover ik weet kraakjes bij het schakelen maar dat is bij mij dus niet zo.De bak schakelt verder heel soepel.
Antwoord
#2
Ik heb (bij een ander type) hetzelfde gehad, zodra belast ging het goed, maar bij gas los eruit, veertje vanb de vergrendeling was bij de >Sad doener...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Waar zit dat veertje van de vergrendeling precies?
Antwoord
#4
Weet ik eerlijk gezegd niet precis, ik had en M40. Ik weet zeker dat 1 vd lezers een prachtig "exploded view" plaatje kan toveren...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Ik heb dat ook bij de M40, in de eerste versnelling. Maar bij die lange 140-pook heeft het ook met zwaartekracht te maken.
Antwoord
#6
De veertjes zitten direkt onder het deksel. Maar als het goed is zijn die niet de belangrijkste factor in het 'in versnelling blijven', meer om een beetje gevoel te geven aan de pook en feedback aan de schakelaar.

Haal de rubberharmonicading eens omhoog, wie weet komt de pook ergens tegenaan.

Van: http://www.vclassics.com/archive/tranhow.htm

In all styles, the under-the-cover end of the shifter passes through a spring-loaded plate which centers the shifter in the 3rd - 4th gear axis if no pressure is exerted by the driver. The shifter engages one (and only one at a time) of three hefty rods running fore and aft in the top of the case -- one for 3rd - 4th selection, one for 1st - 2nd selection and the third, of course, for reverse gear. Each rod is held (with no great force) in neutral or in fully-engaged position by a spring / ball / detent arrangement at its forward end. These simply keep the rods from drifting due to vibration or G-forces and add a little feel to the shifter -- they are not in themselves sufficient to prevent "kicking out of gear" due to other defects.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  geen 1ste en 2 de versnelling meer M46 met overdrive JZW 4 238 6 August 2025, 21:03
Laatste bericht: JZW
  Jongere auto-bak B30 V164 Veenstra01 20 5.772 30 April 2023, 17:31
Laatste bericht: Marc1970
  Trillende auto Witger 1 1.649 14 May 2021, 21:16
Laatste bericht: Marc1970
  AW-71L alleen eerste versnelling en achteruit bartboos 3 4.206 30 March 2020, 10:38
Laatste bericht: polestar-volvo
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.259 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  Auto bromt irritant bij afremmen Nicolaas H 17 16.487 19 April 2017, 14:53
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Pook losgeschoten met auto in versnelling martin_martin 3 5.553 2 September 2016, 12:24
Laatste bericht: martin_martin
  Eerste versnelling schiet eruit Hanatarash 8 8.569 12 August 2016, 22:27
Laatste bericht: Hanatarash
  De achteruit versnelling van een 2.3i 1993 240 polar KennOne 1 3.627 17 June 2016, 11:13
Laatste bericht: Marc1970
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 6.432 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)