Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zingende kardan
Aanvankelijk verdachte ik het rechter wiellager dat onder mijn 265 met aw71 een brommend liedje zingt.
Omdat deze idd een beetje korrelig liep heb ik 'm vervangen.. Maar nu blijkt het de kardan te zijn.

Het begon aanvankelijk met een raar niet te traceren wiebelgeluidje tijdens het optrekken..
Later kwam hier een constant brommend geluid bij dat boven de 80 als een zacht doedelzakconcert klinkt.
En bij afremmen langzaam verminderde weer veranderd in brommen en weg is bij stilstand..
Het geluid zit duidelijk ergens voorin, het lijkt iets rechts achter de dashboardconsole vandaan te komen.

Nu heb ik er een oude ervaren monteur naar laten kijken en deze heeft me vooreerst zonder de boel te demonteren een soort toevoeging bij de kardanolie gedaan, met de vermelding dat dit 50% kans van slagen heeft dat het geluid na een tijdje inwerken zal verdwijnen of verminderen.
Maar dat ik op termijn toch aan een nieuwe cq revisie kardan moet gaan denken is wel duidelijk..

Omdat het geluid ver vooraan blijkt te ontstaan heb ik ook een beetje het angstige gevoel dat het misschien ook uit de versnellingsbak kan komen..
Zijn hier luitjes die dit probleem / geval bekend in de oren klinkt en is het nu dan nodig dat ik de gehele kardan van voor tot achter moet gaan vervangen??
Daar de aw71 ook bij de 240 modellen wordt geplaatst is het dan dat ik ook een kardan of onderdelen van een 240 kan gebruiken om de boe weer stil te krijgen? ???

bvd,

Marcel..

Antwoord
ZoZo schreef:Het geluid zit duidelijk ergens voorin, het lijkt iets rechts achter de dashboardconsole vandaan te komen.

Omdat het geluid ver vooraan blijkt te ontstaan heb ik ook een beetje het angstige gevoel dat het misschien ook uit de versnellingsbak kan komen..
Zijn hier luitjes die dit probleem / geval bekend in de oren klinkt en is het nu dan nodig dat ik de gehele kardan van voor tot achter moet gaan vervangen??

De AW71 bak van de 240 past geloof ik niet op de 6 cilnders (zoek even in de berichten van Funsdaf)

Ik ben niet zo bekend met de AW 71 bakken maar bij de jongere 240's duidt een geluid wat van rechtsvoor onder het dashboard komt vaak op slijtage van de M47 bak.
Antwoord
Omdat ikzelf even geen beschikking over een brug (smeerput) heb en te weinig tijd, heb ik 'm even bij die monteur laten checken..
De man had ook weer weinig tijd omzijn verhaal uitgebreid toe te lichten.. Ik zie hem van de week zal hem nog vragen wat hij nu precies heeft gedaan.. Zal hem ook eens vragen om nog eens wat nauwkeuriger te kijken en te achterhalen waar het precies zit..
Het zal best het differentieel zijn waar ie wat toevoeging bijgedaan heeft als in de rest van de aandrijfas geen olie zit..

Dat er iets behoorlijk speling heeft is duidelijk te horen tijdens het optrekken.. In het begin was het er af en toe tussen de 3 en 5 seconden en wordt het langzaam steeds vaker en langer, vermengt zich nu zelfs met het constante gebrom. Ook die laatste extreem koude dagen was het gebrom meer aanwezig.. Als er 2 personen rechts erbij gaan zitten is het geluid ook wat minder, dat liet me ten eerste aan het wiellager denken.

Bedankt voor de tips zover, ik weet nu waar naar te kijken. Laat ik hopen dat het alleen maar die bronzen bus is. (Ligt voor de hand dat die het is. Wordt vervolgd Smile

Funsdaf schreef:En even voor het beeld compleet te hebben, want er vliegen wat termen door elkaar.
De kardan wordt normaal gesproken de aandrijfas bedoeld.
maar je hebt het over een toevoeging in de olie van de kardan. Ik neem aan dat je daarmee het differentieel bedoeld?

De aandrijfas kan ook zingende geluiden veroorzaken. Bij mijn 264 heb ik een keer een uitgedroogde kruiskoppeling gehad. Wordt je niet echt vrolijk van van die rare geluiden.

Mocht je aandrijfas problemen geven dan kan ik je daar (vrij goedkoop) wel helpen met nieuwe kruiskoppelingen en het ballanceren van de as.
Kruiskoppelingen zijn redelijk eenvoudig ook met de hand te voelen wat de staat er nog van is.
Antwoord
het kan ook dat de bussen van de achteras slecht zijn, dan gaat de cardan in een slechte hoek staan en krijg je ook extra trillingen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Nee auto is niet verlaagd, is wat dat betreft in originele staat.. Het aantal kilometers totaal is mij onbekend..
Toen ik hem kocht kreeg ik er al 2 defecte kilometertellers bij en degene die er in zat is een half jaar later ook defect gegaan.. Dus daar kan ik geen pijl op trekken, maar gezien de prestaties en staat van het motorblok zal dit niet zo schrikbarend veel zijn..

Ik moet hem binnenkort maar eens op de brug zetten (zijn bij mij achtrom wel te huur bij doe het zelf garage, mis alleen de tijd) en alles eens goed inspecteren.. Het rare is dat al die geluiden soms moeilijk te pinpointen zijn en al helemaal moeilijk te beschrijven. Ik hoor soms (nu steeds frequenter) bij optrekken een raar weibelend fluittoon, daar is het ook allemaal mee begonnen. Deze toon wandelde aanvankelijk door de hele auto, dan dacht ik weer voor midden, dan weer linksvoor en soms dacht ik het achter me te horen. Nu het frequenter en luider wordt lijkt het toch weer midden voor te zitten en het constante gebrom van de laatste vier weken iets uit het midden rechtsvoor.. Dit gebrom is begonne tijdens die eerste koude periode van vorig jaar.. Wat ik zo vreemd vind is dat als er twee pasagiers rechts plaats nemen is het minder..

De monteur wist me te vertellen dat het ook een beetje een combinatie was van verschillende factoren..
Hij hoorde zelfs de rechter voorband geluid maken en vond het maar een ei, schreef dit toe aan de flinke noodstop die ik twee maanden eerder gemaakt heb..

Nou ja hij gaat de eerste de beste gelegenheid de brug op.. We zullen wel wat vinden dan..

Bedankt voor de reacties..
Antwoord
Wat was de uitkomst uiteindelijk?
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  'Zingende' M46, m.n. bij gas geven en schakelen Vincent244 8 6.321 28 September 2010, 10:21
Laatste bericht: Vincent244
  zingende/jankende overdrive Gerben 2 3.734 29 November 2005, 16:21
Laatste bericht: Divadi

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)