Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Dag,
het volgende valt me op bij mijn 240 DL uit '85. Auto rijdt op gas zonder problemen. Stadsverkeer prima, niet vlot maar dat is ook niet verwachten lijkt me. Lastig is wel dat als ik op de snelweg rij en de bak schakelt naar de 4e versnelling hij dit niet kan volhouden (of ik moet wind mee hebben cq heuveltje af) Dus wat er gebeurt is dat de snelheid terugzakt de bak weer naar de 3e gaat weer optrekt vervolgens weer in de 4 schiet en het riedeltje begint weer opnieuw.
Verwacht ik teveel van het 2liter blok of zou er iets aan de hand kunnen zijn? Ik heb het luchtfilter inmiddels vervangen.
Misschien dat er mensen zijn met een zelfde type en deze hun ervaring willen posten?
Alvast bedankt.
Jeroen
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
B200K denk ik. Niet de meest krachtige motorisering maar moet toch de vierde wel trekken op de snelweg. Zit er wel genoeg ATF in je automaat?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 86
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2009
b200k trekt normaal nog wel door tot 160 km/h
(de acceleratie vanuit stilstand naar top wordt wel in kalenderdagen uitgedrukt ;D)
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
bedankt voor de reakties. Toevallig heb ik net de ATF gechecked en flink bij moeten vullen (+/- 1 liter). Ik ga in de gaten houden of het nivo stabiel blijft.
Wat ik niet snap is dat dit van invloed kan zijn op het "vermogen". Iemand die me dat uit kan/wil leggen.
Jeroen
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Alles in de automaat werkt op ATF, het aandrijfgebeuren en het schakelgebeuren. 1 L is inderdaad best veel op 5 L, ik ben ook benieuwd.
Dat peil moet je bekijken met draaiende motor, eerst even door alle standen schakelen.
Er is by the W nog een doodah die problemen kan geven. De vier is een overdrive, en omdat het soms handig is geen overdrive te hebben (zware karren bergop trekken) is daarvoor een knopje wat de OD elektromagnetisch uitschakeld. Lees hier verder, in English please:
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Tr...driveRelay
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Auto reed een stuk beter na het bijvullen. Maar gisteravond was de prestatie alweer een stuk minder. Ik zal vandaag eens kijken hoe het zit met het ATF nivo. Overdrive doet ook raar maar heb het idee (na het lezen van de geposte site) dat dit het relay kan zijn. Vooral bij koud weer niet mogelijk de overdrive aan te zetten (oranje pijltje blijft dus branden).
Keep you posted!
Jeroen
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
@Funsdaf
normaal gesproken (alhoewel heb de auto nog maar paar weken) brandt het oranje pijlt niet als ik de auto start (dwz 4e versnelling wordt gebruikt) Laatste tijd brandt zo nu en dan het oranje pijltje wel bij starten (geen 4e versn dus) deze kan ik pas uitzetten als ik een tijdje gereden heb. Misschien iets te maken met temperatuur oid. Na wat rond geneusd te hebben lijkt dit het relais. Ga proberen hier vandaag of anders deze week even naar te kijken.
Jeroen
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Ik zit dit topic met spanning mee te lezen!
Mijn 740 automaat ZF lijkt ook weinig vermogen te hebben.
Het viel mij op met een caravan er achter.
Maar wat lees ik nu over oranje pijltjes enzo???
Klopt het dat bij mij geen enkele keuze mogelijk is?
Ik zou hem graag uit willen kunnen zetten, zodat ie gewoon in 4 blijft bij 90KM/H i.v.m. meer toeren als er een caravan achter hangt.
Ik weet trouwens niet of dit model bak onder deze auto hoort.
Hij schijnt gewisseld te zijn bij de vorige eigenaar
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
"ZF4HP-22 cars have P-R-N-D-3-2-1 on the shift quadrant and NO overdrive button on the shifter". Geen overdrive en dus geen knopje, maar gewoon vier "versnellingen". En een Lockup ook nog ergens schijnt.
Grappig, de ZF kan je slopen door te veel toeren te maken in N of P:
[Editor's Note:Summary of Volvo TSB 2525, 9/91:] Before beginning the High Idle Emission Test Sequence make sure the car is at operating temperature. Place transmission into park and switch the ignition off for 30 seconds. Restart, but DO NOT move the selector through the forward or reverse gears before or during the test and DO NOT EXCEED 2000 RPM. The first stage of the test is at 1850 rpm for 30 seconds, the second stage is at normal idle for 30 seconds. If you fail the test and have to do it again, then DO NOT proceed with the programmed catalyst preconditioning test sequence. Abort the test, place the transmission into park, precondition the catalyst at 1850 rpm for 4 minutes, then allow the engine to revert to normal idle and check the tailpipe emissions. Under no circumstances must you exceed 2000 rpm during any part of the test.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Zo'n B200K hoort gewoon vrolijk door te trekken in zijn "4" (overdrive). Overigens: het olie peilen van een automaat doe je niet met een uitstaande motor, maar met draaiende motor (en dan het peil checken in alle versnellingen, je moet 't dus met 2 man doen).
Als het peil goed is, en je relais ook (simpel uit te testen door de auto te starten, als je het knopje op de zijkant van de automaatpook indrukt hoor je een "klik" te horen, en idem bij weer terug aan zetten, bovendien heb je dan een lampje op het dashboard dan gaat branden) dan zou het vermogen normaal moeten zijn. Klopt al het voorgenoemde gewoon, dan vrees ik dat je gewoon een rotte automaatbak hebt. Bij de AW71's zit de overdrive in de automaatbak zelf, dus als 't stuk is kan je beter een geheel nieuwe automaat eronder hangen.
Maar aangezien je de auto pas net hebt, dan zou je (in geval van een garage) terug moeten gaan naar de verkopende partij ermee.