Berichten: 19
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2007
Mijn B21A + 4bak op LPG in een 244, '78 moet waarschijnlijk worden vervangen.
Nu was het koppel voor mij toch wat aan de weinige kant en 4 versnellingen mogen er wel 5 worden.
Ik zie dus nu mijn kans schoon hier iets aan te doen.
Wat met meer koppel en 5 bak kan een B21A vervangen en wat moet er verder worden omgebouwd?
Heeft iemand wat liggen?
Ik ben benieuwd.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De 2.3 liter. 170 Nm voor de 2.1 en 190 Nm voor de 2.3, dat scheelt wel. Je kan je inlaatspruitstuk en carb op elke willekeurige 2.3 motor zetten en het werkt. Voor het mooi zou je voor je Stromberg carb een 2.3 liter naald moeten zoeken.
Meeste keus in B230F's, met injectie maar dat spul kan je allemaal weer op Marktplaats zetten.
Met bakken heb je minder keus, waarschijnlijk heb je nu een mechanische teller en daar zit je min of meer aan vast. Weinig vijf- of overdrivebakken met telleraandrijving. Er is hiervoor een handigheidje te koop, maar dat kost evenveel als blok en bak bij elkaar:
http://www.hukebasart.nl/huke/?%21%21%21...heidsmeter
Een vijfbak of overdrive is ook wat langer, neem dus de aandrijfas mee. En wat passende kruiskoppelingen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Zit er aan te denken om mijn B230E met 230 kKm te verkopen. Is nu nog in 740 uitvoering maar das gemakkelijk een 240 uitvoering van te maken.
Er is me namelijk een B230F aangeboden met alles er nog aan...!
Bij interesse hoor ik wel..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 19
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2007
Bedankt voor de tip maar eigenlijk ga ik het liefst voor een echte vijf-bak, die schijnen toch wat degelijker te zijn dan een M46.
Een M46 heb ik incl. aandrijfas & pookknop nog helemaal compleet liggen.
Maar als ik dan toch moet wisselen . . . .
Dus eigenlijk moet ik op zoek naar een B230x met 5bak, maar dan met een aansluiting voor een mechanische teller.
Kan een B23A of B23F blok dan ook? Misschien hier meer kans op een aansluiting voor mechanische teller?
Is de aandrijfas die je nodig hebt voor een M46 bak dezelfde als die nodig is voor een bak met 5 versnellingen? Want dan heb ik die alvast.
Zo weer een hoop vragen he, maar ik weet liever van tevoren wat ik kan verwachten voordat alles op de straat ligt en het niet past

Hoop dat jullie me weer wat verder kunnen helpen, alvast bedankt.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De M46 is duurzamer dan de vroege vijf bak. En als er wat mee is kan je vaak nog repareren ook.
Je kan bijna elke 2.3 liter gebruiken, past allemaal tussen je spruitstuk en je versnellingsbak. B23A, B230A, B23E, B230E, B23F (vrij zeldzaam in NL), B230F/FD, B230FB/FX, misschien ben ik er een paar vergeten. Een B230F kan je voor 50-100 euro bij de crossers in Overijssel halen.
De telleraansluiting zit achterop de bak, heeft niks met het blok te maken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 19
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2007
De motor gaat dan een B230x worden, kan ik jullie nog eens een paar vraagjes hierover stellen?
- maakt het uit welke B230x ik dan neem i.v.m. LPG?
- welke B230x heeft het meeste koppel?
- zijn er verder nog aanpassingen te doen, is de motor niet groter of past die zo op de bestaande versnellingsbak,
- zitten de steunpunten hetzelfde?
- nu heb ik een ontsteking met contactpuntjes, moet ik daar ook nog wat voor aanpassen?
De bak wordt dus een M46.
Nu heeft de M46 die ik heb leggen nog geen ton gelopen, maar het ligt wel misschien al 10 jaar stil.
Kan ik dat zo in gebruik nemen of moet er wat aan worden gedaan?
Ik ben weer benieuwd
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Voor de duidelijkheid: elke B230x uit een 240 past 1:1 op de plek van je B21A. Veruit de meeste keus heb je in B230F blokken, loopt goed op LPG. Daar moet je je benzinepompje op overzetten, je stroomverdeler en je inlaatspruitstuk.
Op Marktplaats staan veel van deze, uit een 740:
http://link.marktplaats.nl/299385833. Die zijn wat lastiger omdat de stroomverdeler op een andere plek zit. Is wel om te bouwen maar een 240 blok is makkelijker.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 19
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2007
Ik had wel eens begrepen dat de stroomverdeler van B21A specifiek alleen op de B21A werkt, is dat dan niet zo?
Wat komt er voor kijken om een B230F uit een 740 om te bouwen voor gebruik in een 240?
Graag ook nog wat wijsheid over het gebruik van mijn M46 die al jaren stilligt, kan die zo inbedrijf worden genomen of moet ik er eerst nog wat aan doen?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Er zal wel wat missen in de hoge of de lage toeren als je de B21A verdeler op een B230F zet maar in grote lijnen kom je er voorlopig prima mee vooruit. Zelfde geldt voor de carburateur, het kan beter, maar op LPG maakt het niet uit.
Met een wat oudere B230A of een B230K zou je gelijk een goede ontsteking hebben, daar zit meest een eenvoudig elektronisch gevalletje bij. En een goeie carb en een benzinepompje. Die zijn ook wel te vinden, maar minder. Of dan hebben ze het blok wel bewaard maar de ontstekingsunit ligt op de sloop.
Om de 740 motor te gebruiken moet je de stroomverdeler verplaatsen, en daarvoor heb je een andere tussenas nodig (die uit je oude B21 bijvoorbeeld). Tenminste, het 740 blok wat ik aan het ombouwen ben had geen bruikbare tussenas.
Ik heb wel eens een M46 opengemaakt die zonder olie buiten had gelegen en die zag er ook nog fris uit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969