Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 met B230 16V Power >200 pk
#11
nick740 schreef:ziet er netjes uit idd

wel jammer van de non turbo mja als je van het rustige rijden houdt dan heb je geen turbo nodig.
Hij is hoogstwaarschijnlijk sneller dan ik met een standaard turbo-intercooler Wink

Antwoord
#12
nick740 schreef:ziet er netjes uit idd

wel jammer van de non turbo mja als je van het rustige rijden houdt dan heb je geen turbo nodig.

turbo kan er altijd nog op, bovendien, een 16V 740 is in standaardvorm toch wel wat begrensd, wat zon blok doet zonder die begrenzingen en met goeie nokkenassen etc is echt flink.

mooie ombouw!

sper/lsd: http://www.davebarton.com/volvorearends.html

kijk eens naar de Truetrack N912A588. wanneer ik weer genoeg gespaard heb wil ik er zoeen kopen Smile
voordeel: nieuw en echt stevig. nadeel: uit de USA halen...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#13
Een hoge compressiemotor rijdt echt geweldig. Daar is het me om te doen. Dat is stationair een beetje zenuwachtig, maar zo gauw je het gaspedaal indrukt wil hij vooruit bij elk toerental. De motor kan tegen de 8500 toeren maken. Ik heb ook een 242 GT. Deze heeft ook een hoge compressie motor. De beleving vind ik beter dan een turbo motor. Bovendien is het op het circuit met slalom zelfs sneller dan een Turbo (zie elandrun). Geen turbo gat. Tav de snelheid maak ik me geen zorgen. +200 pk is ruimschoots voldoende.

Groet Jerom
Antwoord
#14
jeromvr schreef:Een hoge compressiemotor rijdt echt geweldig. Daar is het me om te doen. Dat is stationair een beetje zenuwachtig, maar zo gauw je het gaspedaal indrukt wil hij vooruit bij elk toerental. De motor kan tegen de 8500 toeren maken. Ik heb ook een 242 GT. Deze heeft ook een hoge compressie motor. De beleving vind ik beter dan een turbo motor. Bovendien is het op het circuit met slalom zelfs sneller dan een Turbo (zie elandrun). Geen turbo gat. Tav de snelheid maak ik me geen zorgen. +200 pk is ruimschoots voldoende.

Groet Jerom

ja, hoge compressie is fijn. stationair zenuwachtig zal toch wel meevallen of is de injectie/ontsteking niet ingeregeld op de 16V specificaties? hoe regel je vonk/fuel eigenlijk?

ik heb nu B230F+turbo (9.8:1). nog geen afstand mee afgelegd, maar ik denk dat het wel goed gaat gezien de vele mensen die dat al gedaan hebben.

wat is de compressieverhouding nu? standaard is ie al 10:1 bij een B234F.

over de elandrun van afgelopen jaar, er waren 3 240's al sneller dan de standaard rwd turbo klasse. op een dergelijk klein circuit heb je niet veel aan de extra power, het is zo krap dat ik het gevoel had dat ik moest inparkeren haha.

240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#15
Citaat:Bovendien is het op het circuit met slalom zelfs sneller dan een Turbo (zie elandrun). Geen turbo gat.

Yep ...weet er alles van....

Citaat:Ontstekingstoren is denk ik ingekort en er zit geloof ik een Saab verdelerkap op? Staat op turbobricks hoe dat opgelost wordt

Afgelopen nacht even het turbobricksverhaal gelezen .Dat van die Saab-verdeelkap is een goeie vondst.
Ik heb ook te kampen met te weinig ruimte tussen spruitstuk en verdeler.
Ga kijken voor zo'n kap op de sloop.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#16
+50pk nokkenassen ??? doe mij ook zo'n setje.....

En was jij dat met die GT die met verloop van de dag steeds grotere blauwe rookwolken achterliet ??
Antwoord
#17
ja ja de jouwe is toch ook niet meer standaart. en hoezo turbo gat als je turbo niet mee draait valt de motor toch terug op het standaart vermogen van de motor. dus turbo erop is na mijn inzien altijd een extra en dus meer power.
Antwoord
#18
Nick ik snap je reactie even niet (het eerste gedeelte dan).

Ik bedoelde aan te geven dat ik 50 pk extra door een setje nokkenassen en een verhoogde compressie ERG enthousiast is.
(tevens zullen je injectoren dan te klein zijn).

Kaasie (oude volvolvo en redblock die-hard) heeft eerder een B230+16V motor gebouwd, dan ook nog eens met een setje ITB's en een MegaSquirt.
Echt super mooi spul !!
Als ik me niet vergis kwam er na een rollenbanksessie (afstellen en dergelijke) 180pk en een heel dik koppel uit.

200+ pk heb je niet zomaar.
Antwoord
#19
Jelmar schreef:200+ pk heb je niet zomaar.

Dat is waar, maar zo moeilijk is nu ook niet. Standaard 159pk, header d'r op, goed setje nokkenassen, geen balansassen, goede chipping, goede uitlaat, grotere gasklep, dunne koppakking en E85 etc.
Dan moet je toch een heel eind kopen (ff lekker benchracen). Ik zou niet tevreden zijn met 180pk, maar dat is mijn idee...
760 | Groen | Snel
Antwoord
#20
Dank u flip

nee idd daar zit ik met mijn 8 klepper turbo al overheen.
dat het een mooi project is dat zeker. maar ik wil alleen maar aangeven dat ik het
vermogen wat er uit het blok is gehaald niet extreem vind.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.459 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.521 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.231 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.196 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.270 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.058 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.465 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)