5 November 2009, 22:51
nick740 schreef:ziet er netjes uit iddHij is hoogstwaarschijnlijk sneller dan ik met een standaard turbo-intercooler
wel jammer van de non turbo mja als je van het rustige rijden houdt dan heb je geen turbo nodig.

Volvo 240 met B230 16V Power >200 pk
|
5 November 2009, 22:51
nick740 schreef:ziet er netjes uit iddHij is hoogstwaarschijnlijk sneller dan ik met een standaard turbo-intercooler ![]()
6 November 2009, 12:00
nick740 schreef:ziet er netjes uit idd turbo kan er altijd nog op, bovendien, een 16V 740 is in standaardvorm toch wel wat begrensd, wat zon blok doet zonder die begrenzingen en met goeie nokkenassen etc is echt flink. mooie ombouw! sper/lsd: http://www.davebarton.com/volvorearends.html kijk eens naar de Truetrack N912A588. wanneer ik weer genoeg gespaard heb wil ik er zoeen kopen ![]() voordeel: nieuw en echt stevig. nadeel: uit de USA halen...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
6 November 2009, 12:57
Een hoge compressiemotor rijdt echt geweldig. Daar is het me om te doen. Dat is stationair een beetje zenuwachtig, maar zo gauw je het gaspedaal indrukt wil hij vooruit bij elk toerental. De motor kan tegen de 8500 toeren maken. Ik heb ook een 242 GT. Deze heeft ook een hoge compressie motor. De beleving vind ik beter dan een turbo motor. Bovendien is het op het circuit met slalom zelfs sneller dan een Turbo (zie elandrun). Geen turbo gat. Tav de snelheid maak ik me geen zorgen. +200 pk is ruimschoots voldoende.
Groet Jerom
6 November 2009, 16:52
jeromvr schreef:Een hoge compressiemotor rijdt echt geweldig. Daar is het me om te doen. Dat is stationair een beetje zenuwachtig, maar zo gauw je het gaspedaal indrukt wil hij vooruit bij elk toerental. De motor kan tegen de 8500 toeren maken. Ik heb ook een 242 GT. Deze heeft ook een hoge compressie motor. De beleving vind ik beter dan een turbo motor. Bovendien is het op het circuit met slalom zelfs sneller dan een Turbo (zie elandrun). Geen turbo gat. Tav de snelheid maak ik me geen zorgen. +200 pk is ruimschoots voldoende. ja, hoge compressie is fijn. stationair zenuwachtig zal toch wel meevallen of is de injectie/ontsteking niet ingeregeld op de 16V specificaties? hoe regel je vonk/fuel eigenlijk? ik heb nu B230F+turbo (9.8:1). nog geen afstand mee afgelegd, maar ik denk dat het wel goed gaat gezien de vele mensen die dat al gedaan hebben. wat is de compressieverhouding nu? standaard is ie al 10:1 bij een B234F. over de elandrun van afgelopen jaar, er waren 3 240's al sneller dan de standaard rwd turbo klasse. op een dergelijk klein circuit heb je niet veel aan de extra power, het is zo krap dat ik het gevoel had dat ik moest inparkeren haha.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
6 November 2009, 18:02
Citaat:Bovendien is het op het circuit met slalom zelfs sneller dan een Turbo (zie elandrun). Geen turbo gat. Yep ...weet er alles van.... Citaat:Ontstekingstoren is denk ik ingekort en er zit geloof ik een Saab verdelerkap op? Staat op turbobricks hoe dat opgelost wordt Afgelopen nacht even het turbobricksverhaal gelezen .Dat van die Saab-verdeelkap is een goeie vondst. Ik heb ook te kampen met te weinig ruimte tussen spruitstuk en verdeler. Ga kijken voor zo'n kap op de sloop.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
6 November 2009, 23:05
+50pk nokkenassen ??? doe mij ook zo'n setje.....
En was jij dat met die GT die met verloop van de dag steeds grotere blauwe rookwolken achterliet ??
7 November 2009, 00:47
ja ja de jouwe is toch ook niet meer standaart. en hoezo turbo gat als je turbo niet mee draait valt de motor toch terug op het standaart vermogen van de motor. dus turbo erop is na mijn inzien altijd een extra en dus meer power.
7 November 2009, 01:02
Nick ik snap je reactie even niet (het eerste gedeelte dan).
Ik bedoelde aan te geven dat ik 50 pk extra door een setje nokkenassen en een verhoogde compressie ERG enthousiast is. (tevens zullen je injectoren dan te klein zijn). Kaasie (oude volvolvo en redblock die-hard) heeft eerder een B230+16V motor gebouwd, dan ook nog eens met een setje ITB's en een MegaSquirt. Echt super mooi spul !! Als ik me niet vergis kwam er na een rollenbanksessie (afstellen en dergelijke) 180pk en een heel dik koppel uit. 200+ pk heb je niet zomaar.
7 November 2009, 11:02
Jelmar schreef:200+ pk heb je niet zomaar. Dat is waar, maar zo moeilijk is nu ook niet. Standaard 159pk, header d'r op, goed setje nokkenassen, geen balansassen, goede chipping, goede uitlaat, grotere gasklep, dunne koppakking en E85 etc. Dan moet je toch een heel eind kopen (ff lekker benchracen). Ik zou niet tevreden zijn met 180pk, maar dat is mijn idee...
760 | Groen | Snel
8 November 2009, 02:14
Dank u flip
nee idd daar zit ik met mijn 8 klepper turbo al overheen. dat het een mooi project is dat zeker. maar ik wil alleen maar aangeven dat ik het vermogen wat er uit het blok is gehaald niet extreem vind. |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|