Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zonnedak inbouwen
Hallo allen,

Via m'n werk kan ik een zonnedakje krijgen wat elektrisch is en ook nog eens een elektrisch verduisteringsgordijn en rol-hor heeft.(tegen insecten)
Het komt uit een truck omdat daarvoor in de plaats een airco gemonteerd is.

Maar nu komt de grap;
Het zonnedakje is volkomen vlak in alle richtingen en bovendien zal de eerste verstevigingsbalk (tussen de voorste deurstijlen) onderbroken moeten worden.

Mijn vraag is nu;
-is een orgineel zonnedakje gebogen in de vorm van het dak?
-wordt het gat precies tussen de voorruit en genoemde verstevigingsbalk gezaagd of laat Volvo zelf ook de versteviging gedeeltelijk wegzagen.
Hoewel ik eigenlijk het laatste antwoord wel raden kan (VOLVO + weghalen versteviging=geen optie ;D) sta ik open voor iedere input.

Tot slot; eigenlijk is mijn leven niet minder waard zonder zo'n dakje, t'is meer dat dat ding nu over is en ik het wel grappig vind als het zou passen.
Antwoord
Hallo 240diesel.

Ik werk bij een truckdealer en houden regelmatig deze dakluiken over.
Bedenk vooral dat de boordspanning van een truck 24 Volt is !!
Het zou zonde zijn als je hem met veel moeite er in krijgt en vervolgens je dak wel heeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam open en dicht gaat ( of helemaal niet.)

Bezint eer ge begint.

Groet

Hans
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
Ha Hans,

Als het mechanisch past is de rest bijzaak, ik loop wel vaker tegen de wens aan 24V aan boord te hebben (vanwege leuke truck-onderdelen die soms in hobbysfeer nog te (ver)-maken zijn).
Voor kleine stroompjes kan je wel een simpele spanningsverdubbelaar knutselen.
Voor het grotere werk ontkom je haast niet aan extra accu's / dynamo.

Ja ja lekker link 2 boordspanningen hoor ik sommigen al denken; ja da's wel opletten ;D

In ieder geval bedankt voor je meedenken want je hebt helemaal gelijk.
Antwoord
Volgens mij kom je met de bolling van het dak van je Volvo niet uit,ik dacht dat die dakluiken in vrachtwagens over het algemeen erg vlak zijn.

Als je wilt heb ik nog wel een Hollandia Topslider voor je liggen die uit een 245 is gekomen 8)
Antwoord
Die bolling is inderdaad een probleem denk ik.
Het klopt dat dat zonnedak volkomen vlak is , met een frame-pje kan ik het dak natuurlijk wel bij het luik trekken maar ik denk niet dat dat de lijnen van het dak ten goede komen zal. ;D (en dan vinden ze de 200 een vierkante bak, valt best mee dus :Smile)

Ik houdt die Hollandia even in gedachten.
Antwoord
Als je al een zonnedak of schuifdak erin wilt (persoonlijk vind ik het niks eerlijk gezegd;je hebt er vaak meer ellende dan plezier van) dan zou ik in ieder geval een origineel dak uit een 240/245 overzetten.
Antwoord
Wouw wat een (snelle) response, bedankt mannen!

T'is een grote vlakke glasplaat die met een elektromotortje van achteren omhoog/omlaag kan, de eerste variatie dus die je schetste.

De airco is van het type dat op de plek van dat zonnedak/dakluik komt,dat is dus de reden dat het orginele zonnedak overbodig is geworden.
Het truckdak is van een DAF-XF105 en zoals gezegd hierboven volkomen vlak.

De inbouw van een cpl. Volvo-schuif/kanteldak heeft nogal wat voeten in aarde en bij veroudering van rubbers/slechte montage grotere kans op lekkage.Zo hard zit ik nu ook weer niet verlegen om dit accesoire dat ik dat er voor over heb.

Het dakje dat ik nu heb is hagelnieuw dus lekvrij en montage is 100% waterdicht uit te voeren ALLEEN de bolling van het dak maakt inbouw niet mogelijk ben ik bang.......
Offffffffff, ik las een rand op het dak die onder de bolling van het dak volgt en boven vlak is, beetje zoals een schuttersluik op een legertruck zeg maar. ;D

Nadeel daarvan is het windgeruis ,ontsiering (ja ik heb ook grenzen),en tijdrovend.

Conclusie; einde verhaal m.b.t. volvo245, dakje wellicht in de vouw-caravan inbouwen....
Ieder nogmaals bedankt en als je nog eens een vouwcaravan ziet rijden met dakluik nog open.........sein even met je licht Big Grin
Antwoord
IK heb een 245 waar een Hollandia Topslider in zit,en gek genoeg volgt die perfect de vorm van een 245 dak.
Lekkages heb ik nog niet gehad,ook een kwestie van het schoon houden en invetten van het afdichtrubber.

Persoonlijk ben ik een groot fan van opendaken,ik heb het liever als een airco.

Wel moet de dwarsligger tussen de B/stijlen verwijderd worden voor montage van het zonnedak.
Een deel van de stijfheid in het dak wordt overgenomen/vervangen door het frame van het zonnedak,nooit helemaal natuurlijk......
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Radio inbouwen onderin JurjenJan 9 2.355 11 February 2024, 20:49
Laatste bericht: MacVolvo
  centrale vergrendeling alsnog inbouwen Gerben 0 690 29 March 2023, 13:17
Laatste bericht: Gerben
  Schuifdak inbouwen, wat past er? Wil iemand meten? stockholmmarathon 6 5.903 20 December 2014, 22:50
Laatste bericht: A_A
  usa koplampen inbouwen sander69 21 15.187 16 July 2014, 15:53
Laatste bericht: sander69
  240 stoelen in 140 inbouwen tack 4 3.627 3 August 2012, 10:13
Laatste bericht: jos245
  lekkend zonnedak, 244 '85 Bzz 2 1.920 9 September 2011, 09:03
Laatste bericht: Bzz
  850 stoelen in een 2 serie inbouwen volvosvenska 2 3.345 6 September 2011, 16:44
Laatste bericht: volvosvenska
  schuifdak zelf inbouwen? Black Moose 13 11.645 9 July 2011, 15:14
Laatste bericht: Black Moose
  Moderne radio inbouwen onderin dashboard 244 oudevolvo 28 16.717 10 November 2010, 13:37
Laatste bericht: Funsdaf
  Inbouwen van de radio brengt vragen... klak 7 6.363 8 August 2007, 18:27
Laatste bericht: klak

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)