Topics: 19
Het viel mij ook tegen dat ie met nieuwe spanningsregelaar 'slechts' op 13,55 volt bleef staan. Als ik verbruikers zoals lampen en interieurfan uitzette, steeg het voltage naar krap 14 volt. Maargoed, dat lijkt me ook wel logisch

Ik ga de massakabels nog eens nalopen en preventief de contacten opschuren. Dan invetten met witte vaseline ofzo?
Vandaag de dynamo losgehad om alles goed schoon te maken, dus dynamo, aansluitingen en stekkers van de plus en massa draad. De massadraad zag er niet erg goed uit, corrosie op de verbinding van draad naar connector(als je begrijpt wat ik bedoel). Helaas geen materiaal om een nieuwe te maken.
Ook nog het dunne massakabeltje tussen kleppendeksel en schutbord schoongemaakt en voorzien van verse ringetjes. Zijn er nog meer massakabeltjes?
De voltage bij draaiende motor, lampen aan;
- plus dynamo/behuizing dynamo: 14,15v
- plus dynamo/motorblok: 14,06v
- plus/min accu: 13,9 volt
- met grootlicht en verstralers, over de accu, 13,7v
- motor uit; accu geeft 12v
Ik zou het nog wat op willen krikken. Suggesties?
Topics: 56
Is de accuspanning niet wat laag? Misschien is de accu de boosdoener wel? ff andere accu proberen kan geen kwaad en sluit je die ook weer uit.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 289
juist, daar denk ik dus ook aan.. die is op gegeven moment ook op. Ãn bijkomend, als ie continu aan het laden is vraagt dat vermogen en brandstof. Ons Saxootje voelde wat traag aan, laadspanning was ok, maar toch.. op zeker moment start ie niet meer op eigen kracht, en dat was op eens.. nw accu er in, alles opgelost, plus dat ie beter trok..! Uno van de buuv idem..
Bedankt voor jullie reacties. De accuspanning is rond de 12 volt. Niet hoger in ieder geval. Zal de accu uit mijn S60 er eens inhangen.
Kreeg net bericht van mijn vader dat vanavond, toen hij uit zijn werk kwam, de km-, dag-, toerenteller en snelheidsmeter de gehele rit van 16km niets deden. Ook brandde de verlichting van de tellerset zwakker en mijn vader vond dat de dimlichten ook zwakker waren. Een aantal autoritten eerder viel het hem op dat op het moment dat het van 'dood' naar 'levend' ging, de verlichting ook feller gaat branden. Ik denk dan persoonlijk dat het lijkt alsof de auto, wanneer alles 'dood' is, rijdt op de accu, en als de boel 'levend' is je gebruik maakt van de hogere spanning die de dynamo opwekt. Daaruit zou ik dan weer opmaken dat de dynamo dus af en toe uit lijkt te vallen. Kan dat? Het lijkt me dat een dynamo door slijtage geleidelijk minder wordt en niet pats-boem 'aan' of 'uit' schiet.
Jullie mening wordt op prijs gesteld!
Er is waarschijnlijk te weinig spanning om de klokkenwinkel te voeden.
Daar zit een spanningsregelaar op die deze voedt, als deze te weinig spanning krijgt komt er helemaal niets meer uit.
Bij modernere auto's heb je een minimale spanning nodig voor de computer anders valt de motor uit of is in z'n geheel niet te starten. Ik ben benieuwd wanneer de accu gewisseld is of alles weer normaal is.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
VW T3 camper TD
@Moose, sterker nog, bij moderne auto's is de boordspanning wat opgeschroefd vanwege fluctaties waar de compu's negatief op reageren, vandaar dat de verlichting in nw auto's zo lekker lang mee gaat...
@Doeke, een dynamo werkt gewoon, het zijn de koolborstel die langzaam korter worden en op gegeven moment contact verliezen (aan/uit) , dus ze "hangen" ws bijna, en na ff rijden schieten ze toch nog door en werkt de boel weer.. die maar ens checken..
Jambon schreef:@Doeke, een dynamo werkt gewoon, het zijn de koolborstel die langzaam korter worden en op gegeven moment contact verliezen (aan/uit) , dus ze "hangen" ws bijna, en na ff rijden schieten ze toch nog door en werkt de boel weer.. die maar ens checken..
ff lezen Raimond:wink:
Citaat:Spanningsregelaar vervangen ondanks dat de oude koolborstels nog zgan waren
Vandaar mijn opmerking over de accu, kan inwendig door slijtage/vervuiling in niet meer zo goede staat zijn
VW T3 camper TD
Black Moose schreef:ff lezen Raimond:wink:
Vandaar mijn opmerking over de accu, kan inwendig door slijtage/vervuiling in niet meer zo goede staat zijn
dat wel natuurlijk...
Op de terug van het werk had mijn vader weer last van uitval van tellers. Hij is net hier langs geweest, we hebben de accu van de s60 er in gezet. Nu maar afwachten!