Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppakking & Witte kleppen en 1 zwarte?
#1
Hallo,
vanmiddag de kop eraf gehaald vanwege olie in de koelvloeistof en verbruik van koelvloeistof. Ik moet erbij zeggen dat de motor 1 liter olie per 2000 KM verbruikt, al 4 jaar lang, wat volgens mij niet heel erg is en ik op gas rij, ongeveer 10 tot 15 duizend km per jaar.

Hieronder de kop met 7 witte kleppen en 1 zwarte en daaronder de cilinders.

Mijn vragen:
Hoort het dat alle kleppen een dikke witte aanslag hebben?
Hoe komt het dat er 1 zwart is?
Is het verontrustend dat de cilinders een zwarte aanslag hebben?
Moet een kop altijd gevlakt worden?

Ik heb de koppakking nog niet binnen dus heb nog niet alles in elkaar gezet.
[img width=800 height=600]http://i101.photobucket.com/albums/m68/ookheelmooi/volvo/IMG_0960.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i101.photobucket.com/albums/m68/ookheelmooi/volvo/IMG_0961.jpg[/img]
[Afbeelding: IMAG0185.jpg]
[Afbeelding: IMAG0138.jpg]
[Afbeelding: IMAG01672.jpg]
[Afbeelding: IMAG01652.jpg]
Volvo 244 GLE '79 220 dkm LPG B21E
Antwoord
#2
Wat er aan de hand is met die 8e klep weet ik niet, maar het is idd vreemd dat de rest een andere kleur heeft. Die kleur is overigens koolaanslag vlgs mij en heel normaal. Stond ie wel goed qua speling??

Je kop moet ALTIJD gevlakt worden, dus dat moet je echt laten doen! Er bestaat zelfs een kans dat je onderblok niet helemaal recht meer is heb ik recent geleerd, maar die kans is een stuk kleiner.

Als ik de rest vd foto's zo zie, dan ziet het er uit alsof er idd langere tijd een klein beetje koelvloeistof heeft gelekt, maar verder lijkt het me zo een best gezonde motor. Wel alles goed schoonmaken!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#3
Thanks! ik zal deze week de kop laten vlakken, moet je daarvoor alles eraf halen (kleppen, etc?)

en wie heeft nog tips om die viese olielaag van mijn onderblok af te halen, ik kan er nu natuurlijk prima bij! (iig dasty)

Volvo 244 GLE '79 220 dkm LPG B21E
Antwoord
#4
Probeer de stoomreiniger van moederdevrouw eens 8)
Ik heb het ook gedaan (tegenwoordig toch geen last meer van moederdevrouw ;D) en ik kan het iedereen aanbevelen.
Bereid je wel voor op een erg vieze vloer onder je werkplek Tongue
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#5
Wat de witte kleppen betreft.. ik zou de auto met verse koppakking eens langs de gasboer brengen (om af te laten stellen), grote kans dat de motor te arm/ schraal loopt..
Antwoord
#6
Ook zoiets gehad bij 3 ton, niet gevlakt, zag het als overbelasting/warmteprobleem na 20Dkm lpg, heb alleen de pakking vervangen.

Het ziet er inderdaad uit als te warme kleppen, maar ook op benzine dan te rijk...Ik kan me voorstellen dat de 4e (inlaat) veel te veel benzine krijgt.

Overweeg een 88gr thermostaat en bekijk het injector sproeibeeld. Naast afstellen lpg ook ontsteking bekijken. Heb je backfires ?

Ik heb overigens nog 5 B21(E) koppakkingen liggen, E10 per stuk....nooit meer wachten... ;D
[img][/img]
Antwoord
#7
De kop is terug van de vlakboer ergens in Drenthe, (zo heet ie ook bijna) voor 150 E idd laten vlakken, want de kop was krom. ook meteen nieuwe bouten meegenomen en pakkingen. (ook de kleppen schoongemaakt, de rest was allemaal nog in prima staat volgens de specialist)

morgen eerste de stoomreiniger eens opzoeken en het onderblok schoonmaken en daarna alles in elkaar zetten.
zal volgende week eens langs een garage gaan om de boel opnieuw te laten afstellen. weet iemand nog een goeie aftelboer voor LPG en Benzine eo Amsterdam (thuis) of Amersfoort(werk)?

Een garage heeft mij de tip gegeven om de cilinders met wat schuurpapier schoon te maken (niet de wanden natuurlijk Wink) is dat een goed idee? of met de stoomreiniger de cilinders proberen schoon te maken?
Volvo 244 GLE '79 220 dkm LPG B21E
Antwoord
#8
Bramvolvo schreef:Een garage heeft mij de tip gegeven om de cilinders met wat schuurpapier schoon te maken (niet de wanden natuurlijk Wink) is dat een goed idee? of met de stoomreiniger de cilinders proberen schoon te maken?

Kan, polijsten kan ook. Houdt het minder vuil vast...ik zou het onderblok pas met geweld schoonmaken als de kop er ook weer op zit...water in je cilinders sijpelt toch naar beneden...
[img][/img]
Antwoord
#9
het is gelukt, koste wel wat meer tijd, het in elkaar zetten...maar het is gelukt. heb het onderblok nog niet schoongemaakt, zal dit later nog een keertje doen.

Moet je trouwens de kopbouten nog een keertje natrekken? ik heb de motor warm laten lopen de de bouten daarna nog een keertje na getrokken, maar moet dit nog nog een keer na X kilometer?
Volvo 244 GLE '79 220 dkm LPG B21E
Antwoord
#10
het ligt aan het soort bouten, maar vlgs mij moet je de nieuwe soort bouten (niet-inbus geloof ik) juist NIET natrekken!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 3.147 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 4.897 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 5.654 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 22.171 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Kleppen tikke 240 b230f laatste type KennOne 8 8.339 5 September 2016, 14:48
Laatste bericht: Marc1970
  B 23 A met problemen. De Witte. Martinus 14 9.872 25 November 2015, 21:40
Laatste bericht: Martinus
  Kachelradiator of Koppakking lek? 245GLE1981 10 11.126 28 March 2015, 13:16
Laatste bericht: 245GLE1981
  Straat vol witte rook Rob 5 4.832 10 November 2014, 14:46
Laatste bericht: Rob
  Zwarte bougies, slecht lopen b27a 265gl 13 7.629 5 June 2014, 11:35
Laatste bericht: Marc1970
  Koppakking lek... of toch iets anders?! basdeb 19 14.369 15 January 2014, 23:52
Laatste bericht: martin_b

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)