Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LPG in 240 sedan, bouwjaar 1985, kop bewerken??
lpg brand idd langzamer dan benzine. daarom moet je het eerder in de fik steken. de verbradings waarde is ook lager dus mischien dat je daaruit ook al kan afleiden dat het langzamer brand. octaan is ook hoger (klopvastheid) en dat is ook een vorm van ontbranden.
dat de klopvastheid van lpg hoger is hebben we met onze ouwe volvos allemaal geen profeit van. je zou de compressie op lpg hoger kunnen houden dan op benzine door de klopvastheid maar dan kan je niet fatsoenlijk meer op benzine rijden.
hoeveel vroeger de ontsteking moet kan je eigelijk zo niet zeggen. de beste manier om je ontsteking af te stellen is op een vermogens testbank. op het moment dat je het meeste vermogen hebt staat de ontsteking goed. de max verbrandings druk heb je dan precies op het juiste moment.
je moet het gewoon zo zien. elke pk die je misloopt door een fout afgestelde ontsteking gaat als warmte in je blok en kleppen ed. je stookt immers de zelfde hoeveelheid mengsel op als waneer de ontsteking goed zou staan. basis principe thermodynamica.
Antwoord
ok, erg duidelijk zo!
Dank je wel voor de uitleg.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
yo...bakmans,

jij hebt er een behoorlijke studie van gemaakt zeg...
fijn dat wij allemaal maar belangeloos kunnen meesurfen op jou knowhow (rijm...)

gr. sjem.

;D
Antwoord
De praktische info van Bakmans klinkt zeer aannemelijk en geeft een interessante kijk op het geheel.

Maarruu: Hoe weten we dat we precies genoeg LPG doseren en laten we het allemaal lekker affakelen zonder dat de onverbrande energie/warmte in het blok trekt?
Hier heb je vast iets voor gevonden om die 16V kop op je 700 te behoeden..... Wink Ik lees Wij horen graag.....

PS: Wil op korte termijn wel een 245 GLE afgeven waar nog gas in moet?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
mengsel check ik altijd met een wideband lambda. vol gas 12,5 en deellast en stationair 14,7. daar wil je iig het dichtste in de buurt zitten. met mengstukjes is het vaak een compromis.
ontsteking hebbik bij mijn 16v op de bank afgesteld. ik heb de ontsteking van de 8v met toerental opnemer in de verdeler achterin me 16v gegooid en zo een afstelbare ontsteking verkregen. ont stekingen met rpm sensor op de bak zijn niet afstelbaar tenzei je gaat chiptunen of de temp sensor hacked met een schakelingetje wat ik op turbobricks vond.
als je een standaard ontsteking hebt en je wil niet te veel uitgeven gewoon de farbrieks waarde aanhouden en dan een graadje of 5 vroeger. en alstie niet afstelbaar is dan moet je in je achterhoofd houden dat je kleppen eerder uitgesteld zullen zijn maar dat loopt ook nog niet zoon vaart.
wel een tip is om bij mengstuk systemen je referentie druk aansluiting op de verdamper aan te sluiten. deze wordt bij de meeste gasboeren niet angesloten. door ramair effect loopt je auto op snelheid te arm
Antwoord
Toch ben ik niet helemaal overtuigd van de nog brandende uitlaatgassen van een LPG auto, dan zouden de vlammen toch op een gegeven moment uit de uitlaat vliegen, is mij nog nooit gelukt. Het vlamfront beweegt langzamer door de LPG, maar de menging met lucht is veel beter dan de menging van benzine en lucht, dus wie weet is per saldo de boel even snel verbrand. Onverbrande LPG zou ook meetbaar zijn in de vorm van CO en koolwaterstoffen, iets waar LPG niet om bekend staat.

Dat door te late ontsteking vermogen verloren gaat kan wel maar dat maar vlgs mij is dat niet het ergste probleem met LPG. Bij LPG injectie halen ze makkelijk hetzelfde vermogen, het probleem met verdampers is volgens mij dat er een extra venturi in de inlaat komt die de luchtdoorlaat nogal verkleind, minder lucht, minder mengsel, minder vermogen.
LPG en benzine bevatten praktisch evenveel energie per kilo maar het lukt met LPG mengstukken gewoon niet om genoeg kilo door de motor te jagen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Citaat:dan zouden de vlammen toch op een gegeven moment uit de uitlaat vliegen, is mij nog nooit gelukt.

Dat lukt me bij m'n Turbo wel (op benzine) ;D Erg leuk om s avonds bij gas los (na volgas) in je achteruitkijkspiegel te kijken en een paar flinke vlammen te zien.

Mar idd heb je wel een goed punt. Ben benieuwd of Bakmans daar een goed antwoord op heeft.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
ik heb het niet over brandend lpg gehad. als de ontsteking te laat staat is het uitlaat gas nog te heet voor de kleppen. de verbranding is immers nog maar net voorbij.
vlammen uit de pijp is ontsteking een graad of 180 te laat maar dan looptie niet meer.
je zegt zelf al dat het vlamfront langzamer loopt op lpg. dwz langzamer brand. het vlamfrot is de vlam die zich door het mengsel vanaf de bougie naar buiten toe brand. als dit langzamer gaat is de verbranding dus langzamer.
lpg mengt idd beter met lucht als benzine (lagere co) daarom is het verschil vrij klein en doen de meeste gasboeren er nix aan.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zuigers bewerken Chilm 11 9.953 2 June 2014, 22:55
Laatste bericht: Chilm
  D24 universeel of per bouwjaar verschillend? Sylvester 2 2.298 29 March 2012, 15:28
Laatste bericht: Sylvester
  olie kwijt, 244 1985, B23a Bzz 9 6.656 16 December 2011, 21:50
Laatste bericht: skidje
  B200E in 740 1985 skidje 2 2.574 16 June 2011, 14:29
Laatste bericht: skidje
  LPI in 240 bouwjaar 1991 hekkie 6 4.082 5 March 2010, 13:36
Laatste bericht: Rhino

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)