Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
245 GLE automaat naar AW .. (in ieder geval met lockout) ombouwen
#1
Hallo,

Ben bijna klaar met het optuigen van de 245 GLE automaat uit 1979.

Ik weet niet zoveel van automaten maar wel dat de originele bij mij best veel toeren maakt en dat moet minder kunnen. Welke automaatbakken lenen zich voor inbouw in de volvo 245? Dat betekent een latere bak (automaat met lockout) behoudt van huidige Oliekoeler en koppelomvormer? (weet geeneens of er een oliekoeler in zit.)

Ik hoor graag,


Joseph


245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#2
Oliekoeler zit in je radiateur, zoek naar twee olieleidingen.

De AW70/71 is wat je zoekt, deze hebben een vierde versnelling/overdrive (van 1:1 naar 0,7:1, dat scheelt). Een lock-up (AW71L) is leuk maar scheelt uiteindelijk niet zo veel toeren (ca. 300 rpm).
Met 1979 is een mechanische teller aansluiting nodig, dat beperkt je keuze tot pre-86 bakken (nogal), of je kan het eindstuk van je BW55 overzetten op een recentere AW.

De koppelomvormer hoort in principe bij de automaat, maar moet voor AW en BW hetzelfde zijn, net als de flexplaat.

De AW is langer (dankzij de OD) dus de cardanas is korter en je moet wat gaten door de bodem boren en/of improviseren voor de baksteun.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc,

Dus alle latere aw bakken (uit 240, 740 en 940) zijn geschikt mits ik het staartstuk van de huidige BW55 maar overzet vanwege de km aandrijving?

Daarnaast heb ik alleen een schakelmechanisme & cardan (korter) ? nodig?

Misschien een lager en keerringensetje voor de bak kopen om het droog te hebben voordat ik deze monteer!? ???

Ik hoor graag,

PS: Heb deze week een ritje naar de RDW gemaakt en moet zeggen dat de volvo zich wel heel lekker laat aanvoelen met een automaat. Ben altijd tegen automaat geweest.... Sad
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#4
Nog even 2 dingen:
Is de baksteun voor zowel de BW55 en de AW70/71 hetzelfde? Er moeten dus wel extra gaten worden voorzien?

Wat moet ik met de kick-down kabel? Is dit strikt nodig? Dan moet er dus ook gezocht worden naar een ander gas mechanisme aan het spruitstuk! (\Hier heb ik ergens de klepel horen klingelen zonder dat ik weet waarover ik praat mbt die kick down kbl.)

Ik hoor het wel.. Gegroet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
Er zijn zeker twee mensen hier die een BW55 vervangen hebben voor AW71, alles past, het is gewoon dezelfde bak alleen wat langer want er zit een OD voor. Het staartstuk is hetzelfde, je kan je mechanische teller overzetten.
Dat van de baksteun ligt aan het bouwjaar van je Volvo, maar er is hoe dan ook wel een mouw aan te passen. Desnoods boor je door de vloer heen naar boven.

De kickdown kabel loopt vanaf de gasrol toch, en je BW55 heeft er ook ÃÂÃÂn neem ik aan. Grote kans dat dat dezelfde kabel is maar dan wat langer.
Is een kickdown nodig? Zolang je niet teveel wilde inhaalmanoevres uitvoert op de provinciale weg kan je best zonder.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Bedankt Marc & Funsdaf,

Dat van die kickdown kabel begrijp ik nu. Of deze ook nu gemonteerd is bij de huidige BW55 betwijfel ik overigens maar dat zal ik morgen even checken.

Niemand van jullie heeft toevallig een korte cardanas en/of overdrive relais liggen voor de ombouw? Ik kan misschien aan een aw71 komen met schakelpook/omvormer etc

Groet
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
Beste Volvo enthousiasten,

Ik ben nieuw op dit forum,hallo Smile en opzoek naar info over het omzetten van automaten.
Afgelopen week heb ik 2 keer mijn BW35 onder mijn 245 (B21a) uit '75 gehad omdat hij ATF lekt.
Ik ging er vanuit dat bij de kering om de ingaande as van de koppelomvormer weg kwam, hij lekt alleen bij draaiende motor.
Auto de schuur in, op 4 assteunen gezet en de bak er onder vandaan gehaald... hele overwinning!

De kering zag er niet heel erg versleten of kapot uit, de as ook niet, heb kering toch vervangen.
Alles er weer netjes onder en gevuld, na 4 uur, starten, en hij begon weer te lekken :-\.
Nieuwe poging, bak er onderuit. nu de pakking (oring) van de oliepomp vernieuwd.
Geen succes, lekt net zo hard.

Koppelomvormer is op het oog ook heel, carterpakking is droog, pijlstok ook.
Komt echt tussen het omvormhuis en de automaatcarter uitgedruppeld...

Moet zeggen, voel me een beetje verslagen. Alle suggesties of potentiele oplossingen zijn welkom.


Plan B is het vervangen van de bak.
Dan zou ik ook graag een 4traps monteren, vandaar vind ik deze post erg interessant.
Geld wat er gezegd is over de BW55 ook voor mijn BW35?

Alvast bedankt voor de reacties.

Antwoord
#8
Weet je zeker dat het uit het huis komt? Bij mijn BW35 zit recht boven het huis de uitgang van de ontluchting (een pijpje aan de peilstokbuis vast), en daar sputtert bij gelegenheden ook wel eens een druppel ATF uit. Vooral na het bijvullen.

Aan het pijpje hoort een slang naar onder (lekker op straat lozen) maar als die er niet is valt het dus op je omvormerhuis.

En weet je zeker dat het ATF is? Een lekke krukaskeerring geeft ook een hoop olie het huis.

Goeie worstelpartner hè, zo'n automaat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Heren, dank voor het meedenken.

Ja, dat is een heftig worstelpartijtje met zo'n stuk techniek Smile helemaal zonder fancy brug en bakkrik... maar goed.. als hij er dan toch onder zit, ben je best trots, zo'n eerste keer.
Jammer alleen dat het niks uithaalde... Maar door schade en schande word ik wijzer ;D

Het is vast en zeker ATF...weet de geur al te herkennen Sad bak loopt er zo van leeg dat hij er van gaat slippen. Motorolie blijft netjes op pijl.
De pijlstok kan ik nog eens bekijken, ontluchting is wel los van het slangetje.
Zie op straat echt een spoor van druppels, kan het zo hard gaan uit het pijpje?

Heb zelf nog zitten denken aan verkeerd soort ATF. De bak is paar maanden geleden door garage gevuld, na breken van olieleiding.
Door omstandigheden heeft toen een garage de reparatie uitgevoerd... Dextron II is erin gegaan als ik me niet vergis... kan het er iets mee te maken hebben?

In de manual las ik onder kopje lekkage 'kapute oliepomp', werkt de koppelomvormer dan nog wel?

Aandrijfas voorstel houd ik in gedachten.
Zoek ondertussen naar AW met teller!







Antwoord
#10
Dexron II is zeker niet de beste ATF voor de BW35, maar ik heb een 164 handboek waarin staat dat het een alternatief is als je geen ATF type F of A kan vinden.

Hoe Dexron mengt met de aanwezige ATF-F weet ik ook niet, misschien schuimt het wel als een wilde. Trek de peilstok er eens uit bij draaiende motor en kijk hoe hoog het nivo in de peilbuis komt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sneller opschakelen automaat Bertone55 6 4.269 22 November 2020, 22:22
Laatste bericht: Bertone55
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.364 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke automaat? Archermusic 10 8.082 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.151 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 6.687 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.784 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  Welke automaat Amazon 221 6 6.148 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat 960 op 264 petervanriemsdijk 8 9.242 24 November 2017, 13:26
Laatste bericht: Jerry
  Automaat pook zit los superD 2 3.636 27 June 2017, 08:22
Laatste bericht: superD
  m47 telleraandrijving ombouwen A_A 3 4.128 29 April 2017, 17:11
Laatste bericht: Goedkoetje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)